1 500 röster om rekrytering

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >1 500 röster om rekrytering</span>

Kompetensindikatorn, Poolias återkommande temperaturmätning av branschen, har i år prickat in några viktiga trender. Tanken är att rapporten ska ge alla som arbetar med HR och rekrytering ett bättre underlag för beslut, och kanske till och med ett litet försprång.

Den mest glädjande slutsatsen vi kunnat dra i Kompetensindikatorn är att var tredje arbetsgivare ser ett ökat personalbehov inom de närmaste sex månaderna. Många företag har gått på sparlåga och skurit ner i sina organisationer, men nu säger 29 procent av de tillfrågade arbetsgivarna att deras personalbehov ökar.

− I ett mer gynnsamt konjunkturläge vågar företag tillsätta flera tjänster och även starta upp nya utvecklingsprojekt. En annan förklaring är en ökad rörlighet bland arbetstagarna. När fler tjänster är ute blir folk mer benägna att byta jobb, säger Charlotte Järeby Hellman, vd för Poolia i Göteborg, Jönköping och Linköping.

När nu företagen vill anställa visar det sig att 25 procent upplever att tillgången på tjänstemän är dålig. Det är framförallt ingenjörer, sälj- och marknadspersonal, ekonomer, IT-personal och administratörer som efterfrågas. Charlotte Järeby Hellman, tror att förklaringen ligger i att många företag söker efter liknande kompetenser och erfarenheter.

− Företag riktar in sig på en viss typ av kandidat vilket gör att kravprofilen ser likadan ut. Därför upplever man att det finns en brist. På Poolia märker vi inte av att det är svårt att hitta konsulter, men vi arbetar mer med ”örat mot marken” för att tidigt se vilka kompetenser som kommer att efterfrågas

Rapporten visar på ett stort glapp när det gäller vad arbetstagarna söker och vad arbetsgivarna erbjuder. Det finns exempelvis en övertro till attraktionskraften i det egna varumärket där företagen själva tror att 61 procent av arbetstagarna tycker att varumärket är viktigt vid val av ny arbetsgivare. Medan endast 26 procent av arbetstagarna instämmer.

− Det går inte att vila på gamla lagrar när det enda säkra vi vet är att allt kommer att förändras. Utvecklingen går snabbt och varumärket är en färskvara, Julija Falkman, HR-direktör på Poolia.

För ett företag som vill stärka sin attraktionskraft är det viktigt att hänga med när värderingar förändras. Att förstå och skaffa sig kunskap om vad som triggar de kompetenser som företaget söker, exempelvis flexibla arbetstider snarare än hemmaarbete.

− Den tydligaste trenden i dag är att arbetstagarna vill veta att de gör nytta på jobbet. Att man tillför ett värde och att det sätts i ett större sammanhang. Har inte den pusselbiten fallit på plats så kan du inte rättfärdiga det engagemang som kommer att krävas, säger Julija Falkman.

Vill du läsa mer om Kompetensindikatorn? Klicka här.

 

Kompetensindikatorn 2018

Är du nyfiken på de allra senaste trenderna och resultaten kring framtidens rekrytering som presenteras i Kompetensindikatorn från 2018? Kontakta oss så kommer vi gärna till dig och berättar mer!