2 chefers erfarenheter

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >2 chefers erfarenheter</span>

När sommaren och semestrarna tar slut ökar oftast rörligheten på arbetsmarknaden. Folk har haft tid att reflektera och har kraft att genomföra de förändringar som behövs för att ta nästa steg i karriären. Inte sällan innebär det byte av arbetsgivare.

Vi har frågat två chefer om deras erfarenheter. Hur hanterar du den ökade rörligheten? Tar du tillfället i akt att hitta nya talanger? Och den andra sidan av myntet, hur agerar du när dina medarbetare kommer och säger att de överväger att utvecklas vidare på annat håll?

Angelica Björkbom, HR-chef på Postnord

− Vi har haft en stor rörlighet under våren så nu under sommaren har det faktiskt varit riktigt lugn. Om det är personer som lämnar så passar vi på att se över den profil som varit för att se om det ska vara samma som vi letar efter framöver eller, om vi när tillfället ges, ska justera profilen för att få in nya talanger och ny kunskap.

− Om en medarbetare hos mig kommer och berättar att han eller hon funderar på att röra på sig uppmuntrar jag till det även om det kan ta emot. Inte minst när det är unga medarbetare så är det viktigt att de får möjlighet att ta sig an nya utmaningar och fylla på sitt CV med ny kunskap. Visst är det tråkigt om duktiga medarbetare lämnar, men inte sällan så går de iväg från oss och kommer tillbaks igen efter något/några år. 

Li Wester, HR-chef på Urban Deli


-Vi märker egentligen inte någon ökning av uppsägningar efter sommaren. Vi har många unga medarbetare och ibland är vi en del av deras väg ut i livet och i arbetslivet. När någon slutar kommer det sällan som en överraskning. Oftast finns en dialog, kanske handlar det om studier, bredda sin yrkesroll eller annat yrkesval. Vi brukar lyssna in i vilken riktning han eller hon söker för att se om vi kan erbjuda någonting inom Urban Deli. Ibland kan det vara svårare att hitta erfarna medarbetare inom exempelvis kök och servis. Men rätt person och rätt personlighet allra viktigast. Då tror vi att man trivs bättre hos oss och med våra gäster. Det handlar inte alltid om erfarenhet.

- Vi har precis anställt 130 personer på över 25 olika befattningar till nyöppnade Urban Deli Sveavägen. Det har varit en utmaning eftersom det är vanligt med rekommendations- och relationsrekrytering i vår bransch. Nu ville vi söka utanför våra egna nätverk och annonserade brett i både print, webb och sociala media. Det första en jobbsökande fick göra var att fylla i en beteendeprofil som matchade befattningen. Nästa steg var en videointervju via mobil. Tanken var att alla skulle få chansen att visa vem de är och att en person är mer än bara sitt CV. Först när urval gjordes för intervju fick kandidaterna skicka in cv. Nu genomgår vårt nya gäng en två veckor lång introduktion och vi gör vårt bästa för att injicera vårt alldeles eget Urban Deli-DNA.