Ombytta roller på arbetsmarknaden med Anna Svanberg | Poolia

Intervju Anna Svanberg.jpg

Den rådande högkonjunkturen och dess inverkan på arbetsmarknaden har varit ett ständigt återkommande samtalsämne under det senaste halvåret. Men hur är det egentligen att vara arbetsgivare på arbetstagarens marknad?

Vi har pratat med Poolias vice VD Anna Svanberg om läget på arbetsmarknaden utifrån rekryterings- och bemanningsbranschen.

"Vad har hänt på arbetsmarknaden under 2017 och hur har det påverkat rekryterings- och bemanningsbranschen?"

Kandidatens marknad bygger på skiftet mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det brukade vara arbetstagaren som värdesatte trygghet och arbetsgivaren som sökte efter flexibilitet. Under det senaste halvåret har vi fått uppleva ombytta roller. Högkonjunktur, digitalisering och ökad kompetensbrist har gjort det lättare för arbetstagare att röra sig fritt mellan jobb. Och det går fort. Man räknar med att många av de som träder in på arbetsmarknaden nu kommer att byta jobb uppemot 15 gånger under sitt arbetsliv.

Tidsbegränsade uppdrag har blivit allt mer populära i samband med att värdet i de enskilda arbetsuppgifterna blivit viktigare än tjänsten i sig. För många kandidater står ett intressant uppdrag för en attraktiv arbetsgivare högre upp på önskelistan än en tillsvidareanställning med fast lön.

"Hur tar du med dig det som diskuterades under Almedalsveckan i höstens arbete?"

De stora frågorna under Almedalsveckan rörde innovation och digitalisering kopplat till den rådande kompetensbristen. Flera större företag väljer att starta egna snabbutbildningar för att möta sitt behov av kvalificerade kandidater. Parallellt växer antalet nya yrkeskategorier i takt med digitaliseringen och det är viktigt att som arbetsgivare ta hänsyn till detta för att inte gå miste om värdefull kompetens.

Den ökande rörelsen på arbetsmarknaden kräver snabba rekryteringsprocesser för att inte förlora potentiella kandidater. Vi har sett många olika typer av lösningar på snabba ansökningsprocesser senaste åren, och jag tycker det är väldigt intressant att följa utvecklingen. Ja, det är mycket som händer i höst. Under året har vi jobbat med nya verktyg för att hitta rätt kandidater, även de som är passiva, och under hösten kommer vi bland annat att lansera en ny hemsida som är anpassad utifrån hur ansökningsbeteendet ser ut idag.

"Vad kan arbetsgivare göra för att attrahera kompetent arbetskraft?"

Det är viktigt att våga sig utanför gränserna. Läs mellan raderna i CV:t för att upptäcka en kandidats potential och var inte rädd för att testa nya lösningar när de gamla inte levererar. Se till individen, i vissa fall kan det vara lönsamt att sänka kriterierna och öppna upp för någon som kanske har mindre erfarenhet av jobbet i sig men de ultimata personliga egenskaperna.

Så gör du en ännu bättre behovsanalys  Vägen till en lyckad rekrytering Ladda ner guiden här

Utgå inte från de behov ni har idag utan se också till att hitta kandidater som delar era värderingar och har kompetens samt egenskaper som tar er framåt. Vart vill ni och vilka kompetenser eller egenskaper saknar ni för att ta er dit? Är det nödvändigt att personen har specifik branscherfarenhet eller kan flytande svenska för tjänsten som xxx?

Alla företag har ett arbetsgivarvarumärke – se till att företagets varumärke kommunicerar och attraherar rätt kandidater för just er. Här krävs ett särskilt fokus på att kommunicera utvecklingsmöjligheter, ledarskap och företagskultur. Fundera på vad ditt företag vill förmedla till sina framtida anställda och se till att budskapet når fram. Och våga stå ut. Om man gör som alla andra kommer man också att få samma resultat.