4 utmaningar med hybridarbete – och hur du kommer förbi dem

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >4 utmaningar med hybridarbete – och hur du kommer förbi dem</span>



Studier har visat att personer som arbetar på distans är mer produktiva, hälsosamma och har en bättre balans mellan jobb och fritid. Samtidigt kan det vara svårt att få in de där goda rutinerna som gör det enkelt och roligt att jobba hemifrån om man inte gjort det tidigare. Oavsett du befinner dig på kontoret några dagar i veckan eller alltid jobbar på distans har vi här punktat upp de vanligaste utmaningarna med hybridarbete – och våra lösningar.

1. Kommunikationssvårigheter
Att jobba på distans innebär vanligtvis att en stor del av kommunikationen sker över mail eller chatt. Det kan innebära en del missförstånd och det som i grund och botten egentligen är ett helt neutralt meddelande, kan komma att misstolkas.  

För att lösa kommunikationssvårigheterna kan det vara bra att sätta spelregler för hur man skriver till varandra på er arbetsplats, och påminna alla om att det alltid är bättre att vara lite mer överdrivet trevlig när man skriver för att det ska skina igenom. Ett annat tips är att lyfta telefonen lite oftare och ringa upp kollegor när något behöver redas ut – då får du också ett snabbare svar. Tänk bara på att inte låta hela arbetsdagen för dig själv och andra gå åt i överflödiga möten och samtal! 

2. Svårt att fokusera
Visst kan det vara svårt att fokusera på arbetet när diskmaskinen behöver tömmas, torktumlaren piper och blommorna ser ut att vissna i fönstret? Fördelen med hemmakontoret är förstås att man faktiskt kan ta tag i hushållsysslor under dagen och hinna med mer än vanligt, men om det plötsligt är det enda man gjort en hel arbetsdag är det dags att hitta verktyg för att fokusera bättre. 

Att boka in tid för fokus och tid för paus, när man kan lämna datorn under en kort tid, är ett bra sätt att bli mer effektiv. En populär metod som fungerar bra för många är Pomodoro-tekniken. Metoden går ut på att du delar upp din arbetsdag i intervaller på 25 minuter där du fokuserar på en arbetsuppgift. När klockan har ringt efter 25 minuter tar du en fem minuter lång paus och därefter startar du om timern. Efter fyra halvtimmar är det dags för en längre paus på 15-30 minuter, innan processen börjar om.


3. Känslan av ensamhet

Även om det kan vara skönt att slippa distraktioner och sorl omkring sig när man arbetar kan hemarbetet också upplevas som väldigt ensamt för många. 

Några sätt att öka känslan av gemenskap är att starta en chatt för mer lättsamma samtal med ett antal nära kollegor, tänk typ den sortens samtal man vanligtvis har vid kaffemaskinen. Att boka in mer förutsättningslösa möten eller fikastunder med kollegor över länk är också ett bra tillfälle att få vara mer social. Ett ytterligare tips är att lämna hemmakontoret, om så bara för några timmar mitt på dagen, för att sitta och jobba på ett café eller i en hotellobby i närheten. 



4. Arbetsdagen tar aldrig slut

Många som jobbar på distans upplever att det är ett problem att avsluta arbetsdagen i en rimlig tid, eftersom fritiden lätt flyter ihop med arbetstiden. En av fördelarna med hemarbete ska vara en bättre work-life-balance, så om du märker att du plötsligt jobbar hela kvällarna är det något som bör rådas bot på. 

Vårt tips är att skapa ett tydligt schema till dig själv och starta alltid dagen med att skriva en tydlig att göra-lista som du enkelt kan genomföra på en dag. När du är klar med punkterna på listan förtjänar du en klapp på axeln och en belöning, till exempel att stänga ner datorn. Ett annat tips är att se över om inställningarna på dina digitala verktyg kan hjälpa till med avgränsningarna. I många chattprogram kan man till exempel stänga av notiser efter en viss tid automatiskt, och med den senaste iOS-uppdateringen kan du välja att ställa in fokus-tid för arbetet och att det endast är under den valda tiden notiserna från mail, chatt och telefon kommer igenom. Även om ditt hem är din arbetsplats är det i första hand bara ditt hem – där måste det finnas plats för vila och liv!