5 frågor du måste ställa dig själv innan du rekryterar

margot2.jpg

En av dina medarbetare har precis sagt upp sig och du behöver anställa en person som kan täcka upp för rollen. I det här inlägget har jag listat 5 frågor du borde ställa dig själv innan du påbörjar rekryteringen.

1. Hur vill jag att utvecklingen att se ut för den här rollen?

Har du ingen utvecklingsplan för positionen så är det läge att ta fram en. Blicka framåt, undersök utvecklingsmöjligheter och skapa nya karriärsteg som känns naturliga för rollen.
 

2. Vilken typ av person skulle passa in i gruppen?

Innan du börjar rekryteringsprocessen måste du ta reda på vilken typ av personlighet och kompetens den nya medarbetaren behöver ha för att passa in och komplettera gruppen. Involvera dina medarbetare och gör en behovsanalys för gruppen.

3. Vad är ett måste och vad är ett utvecklingsområde?

Din nya medarbetare behöver inte kunna eller ha gjort allt. Fundera istället på vad personen kan lära sig på plats och vad du och avdelningen kan dela med er av för kunskap. Skala bort de överflödiga bitarna från rollbeskrivningen och framför allt i platsannonsen. Utmana och hitta utvecklingsområden.

Lästips: Rekryterar du på kompetens eller potential?


4. Har du tid för att introducera personen?

Vänta inte med en rekrytering om behov finns eller kommer att finnas inom kort. Börja hellre rekryteringsprocessen för snabbt och justera mitt i om det behövs – så fort du anar att någon ska sluta eller om ni får för mycket att göra. Då riskerar du nämligen inte att bli stressad för att du måste få in någon på plats för att undvika en kris. Anledningen till det är att du måste ta hand om och ha tid för introduktion när den nya personen är på plats. Om du inte skulle ha den tiden och det börjar bli panik kanske det är bättre att hyra in en konsult under tiden. Du  kommer att tjäna på det i längden, samtidigt som du får mer tid att planera din rekrytering.

 
5. Ska rollen fortfarande se ut så här? 

Börja med att fråga den som slutade, varför personen slutade. Var det på grund av rollen eller något annat? Fundera på om det finns saker som kan plockas bort från rollen eller som kan adderas och göra rollen mer spännande. Involvera även teamet eller avdelningen här. Diskutera om de tycker att rollen behöver utvecklas och vilken kompetens som de saknar.

När du har fått svar på dessa fem frågor så är du redo att påbörja din rekryteringsprocess. Lycka till!

Behåll dina talanger med 9 enkla steg  De är den viktigaste tillgången för ditt företag Ladda ner guiden här