1. First impressions last
Första intrycket – vare sig det rör sig om en arbetsplats, person, lägenhet eller produkt – har en tendens att klamra sig fast. Vi är snabba på att granska och bedöma vår omgivning. Tänk dig att du till exempel kliver in på en lägenhetsvisning – inom ett par minuter vet du om du kan tänka dig att bo där eller inte. Samma sak gäller när det kommer till företag. Visst skulle du föredra att besöka ett kontor på en trevlig gata, med en fin entré och en glad receptionist som hälsar välkommen? Hela upplevelsen räknas!
2. Definiera kontorets målgrupp
Fundera över vilka som kommer vara på kontoret – är det framförallt personal eller har ni även en hel del besökare? Alla som befinner sig på kontoret kommer gå därifrån med en upplevelse som färgar av sig på er som företag. När de ser er logga på stan, eller hör någon nämna er produkt eller tjänst, kommer de att minnas känslan av arbetsplatsen. Vare sig den är bra eller dålig, kommer de att sprida den vidare till människor i sin omgivning.
Om det främst är personal som vistas i lokalerna kan det vara en idé att skapa platser för effektiva, interna möten. Om ni har många unika besökare kanske ni istället ska satsa på ett flashigt konferensrum som återspeglar ert varumärke.
3. Hur ska ni sitta?
Många företag har börjat utmana det klassiska kontoret med aktivitetsbaserade arbetsplatser. Efter flytten valde vi på Poolia till exempel att bli mer flexibla och anpassa kontorsmiljön efter de behov som finns hos medarbetarna. Nu har vi mer eller mindre aktivitetsbaserade – eller verksamhetsbaserade som vi kallar dem – arbetsplatser.
Baserat på hur arbetsdagen kommer se ut (och vad man behöver åstadkomma), kan man nu välja arbetsplats. Det finns speciella ytor för möten, telefonsamtal och teamwork. Diskutera vad som skulle passa era medarbetare bäst.
4. Sätt upp riktlinjer
För att kontorsmiljön ska bli så trevlig som möjligt är det viktigt att sätta upp vissa regler. Här måste alla på kontoret få vara med och bestämma. Givetvis ska inte reglerna vara för hårda – se dem som riktlinjer, som finns där för att hålla vardagen på plats.
På kontor cirkulerar det ofta informella regler, vilket kan skapa irritationsmoment. Är det okej att äta sin matlåda vid skrivbordet? Betyder en stängd dörr automatiskt “stör ej”? Red ut reglerna så att alla på kontoret vet vad som förväntas.
5. Lägg extra krut på det estetiska
När det kommer till kritan spenderar vi en stor del av vår vakna tid på kontoret – ändå är det mindre viktigt att göra det fint där än hemma. Hur kontoret är inrett påverkar inte bara personalen, utan också kundernas priskänslighet. Ett schysst kontor signalerar till kunden att detta är ett framgångsrikt företag som det går bra för – och kunden kommer vara villig att betala därefter. Så lägg lite extra engagemang på att få arbetsplatsen att se estetiskt bra ut, det kommer löna sig!
Vill du veta mer om trenderna som präglar dagens arbetsplatser – och hur viktig kontorsmiljön faktiskt är för att kandidaten ska välja ditt företag? I Kompetensindikatorn 2018 avslöjas fler detaljer som präglar framtidens rekrytering! Hör av dig så kommer vi ut och berättar mer.