Att rekrytera är ett ypperligt tillfälle att se över behoven i din verksamhet och faktiskt få in någon som kan göra ditt företag ännu bättre. För att lyckas med detta måste ni göra en behovsanalys. Förutom de mest primära frågorna som – varför behöver vi rekrytera, vilka kompetenser vill vi att personen ska ha, och vad rollen ska åstadkomma – kan vi hjälpa er att göra en bättre behovsanalys för en ännu bättre rekrytering.
Här är 5 enkla tips till dig som vill gräva lite djupare och hitta en person som inte bara är klippt och skuren för er arbetsbeskrivning – utan som även kommer utveckla, utvecklas och passa in i ert team.
1. Blicka bakåt i historien och var självkritiska
Hur var det för ett, två, eller tre år sedan? Vad har blivit bättre och vad kan fortfarande förbättras? Det är vanligt att man tänker kortsiktigt och löser situationen här och nu. Man tar fram en gammal behovsanalys och anställer någon som har exakt samma profil som den som slutade eller gick i pension. Tänk långsiktigt och sätt upp mål för rekryteringen – detta är en chans att få ”gratis” utveckling.
2. Hur vill vi att det ska vara här – egentligen?
Nu har ni chansen att prata igenom hur ni vill att er arbetsplats ska vara. Vilken företagskultur ni vill ha och hur ni ska agera mot varandra. Prata med dina medarbetare och se vad de tycker och tänker.
3. Personlighet framför kompetens
Något som många gör fel är att stirra sig blinda på vad som ska stå under krav i arbetsbeskrivningen. Självklart finns det roller som kräver en viss kompetens men i många fall måste vi våga rikta in oss mer på personlighet. För i grund och botten är det en person som ska passa in i er grupp – oavsett om den är duktig på Excel.
4. Gör två olika behovsanalyser
Jag hinner inte ens med att göra en tänker du nu, men det här är inget du kan hasta dig igenom oavsett. Tid är en förutsättning! Så, när det är dags för en ny rekrytering, är det ett perfekt tillfälle att utforska om ni behöver förändra rollen. Genom två behovsanalyser kan ni se om det finns andra behov ni behöver fylla. Kanske kommer ni fram till att det är en ekonom som har arbetat med kvalitet som ni behöver. Tänk utanför boxen!
5. Ta hjälp av experterna!
Och nu tror ni att vi skriver det här för att göra reklam för oss själva. Nej så är det inte. Jag skriver detta för er som inte har tiden (för jag vet att det är många). Att rekrytera är ett stort projekt som tar tid och som måste göras bra om resultatet ska bli lyckat. En felrekrytering kostar bara en massa pengar och ännu mer tid. Så, har ni inte tiden – ta hjälp!
Hoppas att ni nu får med er några verktyg för att göra era behovsanalyser ännu bättre. Som sagt, tid är en förutsättning och, har ni det, har ni alla möjligheter att lyckas med era rekryteringar.