Spännande, nervöst och pirrigt - att vara ny på jobbet är förenat med många
olika känslor. För att göra din jobbstart smidigare har vi listat 6 tips som gör
att du blir varm i kläderna på nolltid.
Våra bästa tips till dig som är ny på jobbet
- Fundera över hur du ska presentera dig
Förbered dig på att presentera dig själv i olika sammanhang. Din introduktion kan
vara enkel och kort - det behöver inte vara märkvärdigare än att du berättar kort om
vem du är och vad du ska göra på arbetsplatsen.
- Be din chef om en introduktion
Om inte chefen själv tar initiativ att presentera dig för dina nya kollegor - be om en
introduktion. En rundtur på kontoret är till exempel ett avslappnat sätt att hälsa på
alla.
- Våga fråga
Som nyanställd har man ofta massvis av frågor - både praktiska frågor om
arbetsuppgifter och mer inofficiella frågor om företagskulturen. Om du undrar något
- våga fråga! Tänk på att du inte förväntas veta allt som ny. Att ställa frågor visar att
du är engagerad samtidigt som det gör att det går snabbare för dig att komma in i
både arbetet och företagskulturen.
- Ät tillsammans med dina kollegor
Ta tillvara på lunchrasten och ät tillsammans med dina nya kollegor. Då får du
chansen att lära känna dem på ett personligt plan - något som utan tvekan kommer
att minska nervositeten över att vara ny på jobbet.
- Stäm av med chefen
Förhoppningsvis får du en bra introduktion med inbokade avstämningar med din
närmsta chef - annars kan du alltid be om det. Passa då på att säkerställa att du gör
rätt saker, prioriterar rätt och att du presterar enligt förväntningarna.
- Glöm inte att njuta
Vi vet - det kan kännas både tufft att vara ny på jobbet - men det är också väldigt
roligt och spännande. Så glöm inte att njuta av den första tiden: ta dig an nya
utmaningar, visa dina bästa sidor och försök att inte stressa upp dig över att du inte
kommer in i allt på en gång.