9 sätt att boosta gemenskapen på jobbet

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >9 sätt att boosta gemenskapen på jobbet</span>

En stark teamkänsla är ett av de bästa sätten att öka motivationen och trivseln på arbetsplatsen, men efter två år av arbete på distans kan det kännas svårt att hitta tillbaka till den där starka gemenskapen som fanns förut. Här har vi samlat våra bästa tips!

Forskning har visat att teamkänslan ökar motivationen på jobbet. Genom att känna att man är sammankopplad med sina kollegor och att man strävar efter samma mål är det enklare att trivas och att prestera på jobbet. Det blir också roligare. 

 

Efter pandemin kan det vara svårt att hitta tillbaka till teamkänslan. Några kollegor har kanske slutat och andra har tillkommit under de två år hemarbetet har rådit. Det finns många olika sätt för dig som chef att leda dina medarbetare tillbaka till en känsla av gemenskap, både genom avslappnat umgänge och med tydligt ledarskap och gemensamma mål. 

 

  1. Gemensamma mål

Sätt upp tydliga mål, på både gruppnivå och individuellt, och jobba efter dem. Ha kontinuerliga möten där ni stämmer av mot målen och sätt dagliga rutiner som säkerställer att ni varje dag tar steg närmare målet. Ett bra sätt att öka motivationen ytterligare är att låta teamet själva vara med och sätta mål.

 

  1. Stötta varandra

Ha regelbundna avstämningar med hela teamet där alla får möjligheten att lyfta problem och där be sina kollegor om stöttning. Det gör att alla blir delaktiga i varandras uppgifter och att atmosfären blir stöttande och hjälpsam. Andemeningen blir “vi gör detta som ett team!” 

 

  1. Avslappnat umgänge 

Hitta ofta på roliga aktiviteter och umgås utanför yrkesrollerna. Det behöver inte alltid vara något avancerat utan det bästa är att ha mindre aktiviteter som kan återkomma regelbundet, som till exempel lyxigare frukost, afterworks eller spelkvällar. 

 

  1. Ge positiv feedback

Skapa en kultur där det är enkelt att lyfta varandra på ett naturligt sätt. Ha exempelvis som stående punkt på fredagsmötet att ge positiv feedback till de kollegor som gjort något extra under veckan. I ett bra arbetsklimat känner sig alla uppskattade och du som chef har goda möjligheter att föregå med gott exempel och ge komplimanger till även den medarbetare som kanske inte är van vid att stå i rampljuset. Det skapar en känsla av stolthet hos alla, både över sina egna prestationer men även över att vara en del av ett team med så kompetenta kollegor.

 

  1. Fika

Prioritera fikastunden – att sätta sig ner med kollegorna varje dag och prata om något annat än jobb kan ge mycket energi och en starkare gemenskap. Att du som chef leder vägen och visar att trefikat är viktigt är en tydlig signal om att du värdesätter teamkänslan och det smittar av sig. 

 

  1. Inkludering

Inkludera alla medarbetare som berörs i beslut och diskussioner. Att känna att man har något att säga till om när det sker förändringar på arbetsplatsen är viktigt för att alla ska känna sig delaktiga och viktiga nog att påverka. Även om du som chef har sista ordet skadar det inte att öppna upp för andra åsikter och att få möjligheten att ge en förklaring. 

 

  1. Lös klagomål och konflikter

De faktorer som drar ner teamkänslan behöver hitta en lösning och för att upptäcka dessa måste du vara lyhörd inför dina anställda. Vad handlar klagomålen om? Finns det konflikter? Är alla lika motiverade att nå de gemensamma målen eller vad är det som hindrar? Lyssna på alla bekymmer och lös dem, det bygger dessutom tillit för dig som chef. 

 

  1. Samarbeta

Skapa en kultur där ni samarbetar och där medarbetare inte använder vassa armbågar för att själv ta sig fram i karriären. Värna om en öppen kommunikation, utbilda varandra i unika färdigheter och se till att ge beröm och uppmuntra de situationer där kollegor tillsammans har löst ett problem! 

 

  1. Visa uppskattning

Se till att dina anställda känner sig uppskattade genom att bjuda på lunch eller skicka ut spontana gåvor. Att lyfta de som gjort något extra bra är viktigt, men för en god teamkänsla måste alla i gruppen få känna sig sedda.