Employer brand betyder arbetsgivarvarumärke. Alla företag har ett arbetsgivarvarumärke och det baseras på vad potentiella, nuvarande och före detta anställda tycker om dig som arbetsgivare. Employer branding är med andra ord arbetet du gör för att förbättra ditt employer brand. I det här inlägget går vi igenom varför du måste bry dig om det här.
Syftet med employer branding är att:
- Attrahera rätt medarbetare
- Motivera nuvarande medarbetare
- Behålla nuvarande medarbetare
Läs mer om hur det är att arbeta som konsult hos oss på Poolia!
Kandidater har blivit lika viktigt som kunder
Så länge vi kan minnas har jobbat hårt för att våra kunder ska köpa våra produkter och tjänster, tycka om oss och prata gott om oss för andra. Eftersom allt recenseras idag kan vi konsumenter enkelt göra en egen bedömning på vilka varumärke vi vill välja. Samma sak har hänt med hur attraktiv man är som arbetsgivare. Nu finns Glassdoor och Career eye där personer som har varit eller är anställda på företag kan ge sina omdömen anonymt.
Employer branding skapar intern stolthet
Employer branding handlar om att aktivt arbeta med aktiviteter som skapar intern stolthet. Något som kommer inifrån och direkt från medarbetarna. Employer branding-aktiviteter kan till exempel vara en karriärsida som visar hur det är att arbeta på er arbetsplats, eller en rekryteringskampanj som representerar er som företag. Det kan också vara en introduktion som hjälper nyanställda på plats i sin nya tjänst.
Viktigast är dock att ni kommunicerar en ärlig bild av företaget och företagskulturen. Tycker dina anställda om sin arbetsplats så kommer de prata gott om den och då kommer fler vilja jobba hos dig. Svårare än så är det inte.
Vill du veta mer om hur du kan stärka ditt employer brand och göra din arbetsplats attraktivare?