Är din ansökningsprocess längre än två klick? Stopp!

ansokningsprocess_mer_an_tva_klick_stopp.jpg

Är CV och personligt brev fortfarande nödvändigt, och hur hittar du kandidaterna som inte aktivt söker jobb? Poolias före detta marknadschef Katarina Fredén delade nyligen sina synpunkter kring detta i podcasten Contentpodden. Här kommer några av hennes tips på hur du kan gå tillväga för att fånga kandidaternas uppmärksamhet.

Skrota CV och personligt brev

Att hitta rätt person till rätt tjänst är idag betydligt svårare än det var för bara några år sedan. Trots att jobben ökat med hela 30 % är antalet kandidater detsamma som tidigare. Konkurrensen är stenhård samtidigt som arbetstagarna har all möjlighet att vara kräsna. Visste du till exempel att mer än hälften säger sig avbryta ansökningsprocessen om den är längre än två klick?

Antalet jobbsökande är förvånansvärt lågt i jämförelse med vakanserna som behöver fyllas – och ofta är majoriteten av kandidaterna personer som varken har ett uppdaterat CV eller ett personligt brev där de motiverar varför de vill jobba för just ditt företag. Idag tävlar företagen därför många gånger om samma typ av kandidater, vilka dessutom ofta är personer som redan har en anställning men är öppna för nya utmaningar. De har en profil på LinkedIn och tycker att det ska räcka – vilket är helt rätt. Att skicka in en ansökan får inte vara ett projekt som tar timmar, det får ta minuter. Detta är något vi på Poolia jobbar aktivt med i utvecklingen av vår nya webbplats. Det ska vara lätt att spontant visa intresse för en tjänst.

Att nå de kandidater som inte är aktivt sökande kan vara knepigt, men är väl värt det i slutändan. Vi kan se att intresseanmälningar blir allt vanligare, där det räcker att fylla i ett kort formulär och trycka på ansök. Personen bakom ansökningen har blivit viktigare än det skrivna materialet – du är inte längre ditt CV, du är vad du kan åstadkomma.

7 steg mot en framgångsrik rekrytering Ladda ner guiden härSkapa innehåll för din målgrupp

Vi på Poolia har inte gjort så mycket traditionell reklam sedan 2011. Efter att ha skurit ner på de köpta kanalerna under krisen 2012, så jobbar vi nu främst med en form av Content Marketing, där vi skapar relevant innehåll för vår målgrupp, i relevanta kanaler. För att vi såg att det funkade väldigt bra, mot en mindre kostnad. Våra kandidater hittar oss självklart genom platsannonser, men även genom vårt innehåll, i blogg, kunskapsbank och på sociala medier. Vi skriver om saker som väcker intresse och uppmärksamhet hos just vår målgrupp, vilket i vårt fall blir ämnen som har anknytning till arbetslivet. Genom att bidra med karriärtips skapar vi ett uppskattat värde hos kandidaterna. När vi sedan postar en jobbannons i samma kanal är målgruppen redan där – öppna för att läsa.

För att attrahera kandidater den här vägen är det viktigt att du har koll på vilka personer som tillhör din målgrupp och vilka forum de rör sig i. Olika former av forum på sociala medier brukar i regel vara bra plattformar för detta, speciellt för att fånga in de kandidater som inte aktivt söker jobb – men som ändå är nyfikna.

Visste du förresten att icke aktivt sökande står för 80 % av arbetsmarknaden? Personerna som upptäcker ditt företag efter att ha snubblat över en klickvänlig rubrik vid sidan av Facebooks tidslinje – det är dem du vill hitta!

Här kan du läsa mer om hur vi jobbar med verktyg som söker upp och når även de passiva kandidaterna.