Det är viktigt att tänka på flera delar vid en anställningsintervju. Här är 8 snabba tips som hjälper dig på vägen.
- Glöm inte förarbetet kring vad som är viktigt för dig i ditt nästa jobb
- Lyssna ordentligt på frågorna som den som intervjuar ställer dig innan du svarar.
- Försök svara så uppriktigt som möjligt.
- På frågan om negativa sidor, var beredd på att lämna exempel, men undvik klyschor – "jag är otålig och ambitiös". Berätta om negativa erfarenheter på ett positivt sätt, till exempel vad du har lärt dig.
- Tänk igenom i förväg varför du söker tjänsten och varför företaget ska anställa just dig. Då är det lättare att förmedla det vid intervjun.
- Var påläst och förberedd. Ju mer du tagit reda på om jobbet, desto bättre intryck gör du.
- Våga ställa frågor. Då verkar du mer intresserad och får dessutom lära dig mer om tjänsten och företaget.
- Prata inte illa om tidigare arbetsgivare.
Lästips: Så nailar du ditt lönesamtal!