Löneavdelningen är en viktig del som måste fungera – hela tiden. För vem vill vara utan lön? I det här blogginlägget vill jag tipsa om hur din löneavdelning kan bli mer produktiv!
1. Ett professionellt bemötande
Löneavdelningens “kunder” är ju medarbetarna på ett företag – både internt på kontoret och externt om ni har konsulter ute på uppdrag (som vi). Därför är det viktigt att du bemöter dem på ett kunnigt sätt. Leverera korrekta och tydliga svar så att medarbetarna förstår hur de ska göra med till exempel utlägg för att känna sig trygga.
2. Skippa krångliga termer
Eftersom era medarbetare oftast frågar om lön, semesterdagar, uppsägningstid och föräldralön är det viktigt att din löneavdelning kan förklara dessa delar på ett enkelt och tydligt sätt. Ett känsligt område då det påverkar medarbetarens privatliv, samtidigt som det är ditt expertområde. Utgå från avtalet utan att använda paragrafer och krångliga fraser.
3. Frångå administrativt arbete
Ett modernt lönesystem eller bra integrationer mellan olika system minskar manuella hanteringar och fel på grund av den mänskliga faktorn.
4. Dela kunskap
För att bli en mer effektiv löneavdelning är det viktigt att ni delar er kunskap med varandra på avdelningen, så att alla kan få rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb, stötta varandra och utvecklas.