Tycker du att rubriken låter hård? Kanske, men faktum är att den stämmer. På de allra flesta ekonomiavdelningar arbetar teamet tätt ihop, vilket gör att små friktioner får stor påverkan på arbetet och miljön. Här berättar vi hur du gör för att hålla ihop teamet!
Alla behöver vara synkade
Att alla i gruppen är med på och överens om hur ert arbete ska vara upplagt är viktigt för teamkänslan. Om någon i gruppen inte är införstådd i arbetssättet eller hellre gör på sitt eget sätt kan arbetet och leveransen påverkas. Dessutom leder det många gånger till irritation i gruppen.
Involvera gruppen vid rekrytering
Team som är vana vid att arbeta nära varandra påverkas rejält när det kommer in en ny person i gruppen. För att undvika dissonans är det bra att involvera dina medarbetare i rekryteringsprocessen och låta dem träffa toppkandidaterna.
Lyssna in behovet
I en sammansvetsad grupp med mycket ansvar finns det inte utrymme för onödig irritation. Därför är det viktigt att hela tiden lyssna in behovet hos personalen, så att deras jobb kan löpa på så friktionsfritt som möjligt.
Gör saker tillsammans!
Ibland är lösningen för att kunna prestera ett bättre resultat helt enkelt en paus. Samla din ekonomipersonal i en workshop kring exempelvis arbetsmiljö, eller bjud ut dem på en lunch där de får möjlighet att prata om annat än jobb. Det kommer troligtvis bidra till en större förståelse för varandra, vilket i sin tur ger ett bättre samarbete.
Vill du få fler tips kring hur du håller ihop din ekonomiavdelning? Ladda ner vår kostnadsfria guide “5 tips som får din ekonomipersonal att trivas (och stanna!)”.