Chef – så underlättar du worklife balance

worklife-balance-993975-edited.jpeg

Konsten att balansera jobbet med det privata är något som många faktiskt har svårt med. Delvis för att tiden inte räcker till, men ibland även för att detta helt enkelt inte är något som uppmuntras på arbetsplatsen. Här har du som chef ett ansvar och därför tänkte vi dela med oss av 3 tips för en bättre worklife balance i ditt team!

  1. Träning på jobbet

Träning är en sådan sak som många upplever som svårt att hinna med i vardagen. Samtidigt är det en pusselbit som ofta leder till bättre fokus och välmående i vardagen. För dig som chef finns det flera sätt för att underlätta för dina anställda. Som exempel kan du ta initiativ till en gemensam lunchträning där ni kanske tar hjälp av en PT? Ett annat alternativ är att erbjuda 30 min längre lunch för träning två dagar i veckan, eller att helt enkelt införa flextid – som gör det möjligt för medarbetarna att själva prioritera träningen.

  1. Flextider – för alla

Flextider blir allt vanligare, men på många företag används det inte i praktiken. Man bokar helt enkelt in obligatoriska möten på tidiga morgnar och sena eftermiddagar som gör det svårt för medarbetarna att själva styra över tiden. Vanligt är också att chefer har överseende med att föräldrar flexar för att kunna hämta och lämna, medan barnlösa förväntas hålla de fasta tiderna. Inte helt rättvist, kanske. Ska ni stoltsera med flextid – applicera det då fullt ut, för alla.

  1. Verktyg för att arbeta utanför kontoret

Att byta miljö under arbetsdagen, kunna arbeta ett par timmar hemifrån, eller kanske ta igen arbete på helgen uppskattas av många. För att underlätta den här flexibiliteten finns det ett par saker du som chef kan införa:

  • Använd er av molnlagring så att ni kommer åt dokumenten även från annan plats
  • Tillhandahåll låne-laptops att ta med hem (särskilt om ni använder stationära datorer till vardags)
  • Skaffa ett program för videomöten (t.ex. Skype for business)

Worklife balance är en viktig del i att skapa en attraktiv arbetsplats, men det finns fler! I vår kostnadsfria guide “Ta reda på hur attraktiv er arbetsplats är! – checklista” ger vi 10 exempel på saker som bidrar till att attrahera medarbetare och talanger.

 

Chefen är orsaken till att de bästa medarbetarna slutar  Vi listar 14 anledningar till varför. Ladda ner guiden här