Därför slutar din kundservicepersonal – och så ändrar du på det!

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Därför slutar din kundservicepersonal – och så ändrar du på det!</span>

Det är ingen hemlighet att personalomsättningen inom kundtjänst i regel är alldeles för hög idag. Det betyder att vi måste lägga vår tid och energi på att rekrytera för jämnan. Men vad är det som gör att de inte trivs och slutar? Och hur kan vi får dem att trivas och vilja stanna kvar lite längre? I det här blogginlägget har vi tittat närmare på just det.

Inga utvecklingsmöjligheter

Den vanligaste anledningen till att medarbetare slutar på kundtjänst är för att de inte får möjligheten att utvecklas, varken inom yrket eller i företaget i stort.

Det första ni måste göra är därför att se över vad det finns för möjligheter att utvecklas. Kan ni erbjuda onlinekurser i kundbemötande, coaching eller ledarskap? Eller finns det möjlighet att få avancera som teamleader eller i någon annan roll inom företaget? Se över era karriärvägar, det finns alltid saker att erbjuda din personal.

Dåligt ledarskap

Många som slutar sitt kundtjänstjobb känner även att ledarskapet är bristfälligt, de känner sig inte sedda eller uppskattade, vilket gör att de inte heller känner sig värdefulla och istället främst utbytbara.

Som teamleader, kundtjänstansvarig eller annan ledarroll, är det viktigt att du ser och bekräftar din kundtjänstpersonal. Fokusera framför allt på de som precis haft ett tufft samtal eller jobbat lite för mycket. Ser du dem kommer de känna sig behövda och mer värdefulla.

Ingen sammanhållning

I den tuffa och stressiga miljö som medarbetare på kundtjänst är vana vid är det tyvärr lätt hänt att tappa sammanhållningen. Teamaktiviteter är dessvärre inte heller något som prioriteras för kundtjänstmedarbetare. Försök hitta något att sträva efter tillsammans! Det är otroligt viktigt för att din personal ska trivas. 

Kommunicera vilka mål ni har som företag och hur kundtjänst kan bidra till de målen. Då skapas en känsla av att bidra till något större. Om alla tillsammans strävar mot samma mål blir sammanhållningen bättre.

Ojämn arbetsfördelning

På större kundtjänstavdelningar finns det alltid några som kommer undan med att inte jobba lika mycket som andra. Det innebär att de som är ambitiösa får mer att göra och arbetsfördelningen blir ojämn vilket leder till att de ambitiösa slutar!

Det är viktigt att du har koll på arbetsbelastningen och vilka som jobbar mycket eller lite. Har ni en stark sammanhållning och du har kommunicerat det gemensamma målet så kommer fler känna att de vill vara med och bidra.

Ingen bra företagskultur

Vissa företag har ingen stark kultur och jobbar inte på att stärka den. En stark företagskultur skapar engagemang och sammanhållning och är viktig för att man som medarbetare ska trivas, oavsett vilken avdelning man jobbar på eller vilken roll man har. 

Allt som nämnts ovan handlar om ert arbetsgivarvarumärke, ert employer brand. Har ni allt som beskrivits så kommer ert employer brand bli ännu starkare, och då kommer ni både attrahera och behålla bra medarbetare. En stark företagskultur, utvecklingsmöjligheter och bra ledarskap vinner över arga kunder och stressiga dagar.

Vill du veta mer om hur du kan skapa en bättre arbetsplats för dina kundtjänstmedarbetare? 

Så attraherar du personal till din kundtjänst Ladda ner vår guide!

Vill du ha en bemanningspartner för din kundtjänst? Ta kontakt med Poolia Administration.