Skrivare som inte fungerar, kollegor som inte håller vad de lovar och en chef som inte lyssnar. Det finns många anledningar som kan göra att din ekonomiavdelning inte är tillräckligt effektiv eller presterar på topp.
Vi har samlat ihop 7 saker som påverkar ekonomipersonalens effektivitet. Hur många kan din avdelning pricka av?
⬚ Det tar mer än en dag att fixa skrivaren
När skrivaren krånglar tar det mer än en dag innan den är igång igen.
⬚ Det tar ibland mer än en dag att få svar på ett internt mail
Vad är mer frustrerande än att sitta fast med en uppgift som din kollega har svaret på?
⬚ Ni har inget telefonrum
Kollegans helgplaner, dagis-logistik eller samtal med revisorn. Samtal i landskapet stör, även om det sker i normal samtalston.
⬚ Ekonomi sitter granne med marknad
Det är viktigt att tänka på arbetsmiljön, då det till exempel tenderar att vara mer liv och rörelse på marknadsavdelningen jämfört med ekonomiavdelningen. Det kan vara mycket avgörande för en person som sitter med viktiga avtal eller kommande löneutbetalningar.
⬚ Er IT-support sker externt
Att behöva köa för att få hjälp när datorn hängt sig eller programvaran lagt av är inte en fördel när du vill arbeta effektivt.
⬚ Chefen har flera ansvarsområden
En chef som basar över mer än en avdelning upplevs inte som lika närvarande och har svårt att se behov när de uppstår.
⬚ Teamet hinner aldrig prata
Ett team som inte är sammansvetsat samarbetar sämre, vilket därmed även kan bidra till lägre effektivitet.