Den perfekta kandidaten enligt CFO:n – och hur du gör för att rekrytera den

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Den perfekta kandidaten enligt CFO:n – och hur du gör för att rekrytera den</span>

Robert Schwartz, Chief Financial Officer på Advania Sverige

Ekonomiavdelningen är en central del av varje framgångsrik affärsorganisation, och vassa ekonomer som förstår affären har nog aldrig varit viktigare. Vi har pratat med Robert Schwartz, Chief Financial Officer på Advania Sverige, om hans tankar kring hur man lyckas locka till sig de främsta ekonomerna, idealkandidatens egenskaper och varför han gärna samarbetar med specialiserade rekryteringsbolag.

I dryga femton år har Robert Schwartz varit verksam inom Advania Sverige, som CFO och finansiell rådgivare. Advania är en ledande IT-leverantör i Sverige som ständigt växer samt möter och överkommer nya utmaningar. Utveckling och framåtanda är två ord som definierar Advania, något som passar Robert perfekt.

– Jag drivs framåt av utmaningar och min vilja att utvecklas. Det roligaste med jobbet på Advania är också det mest utmanande: den konstanta utvecklingen och förändringen som gör att ens arbetsroll ständigt är i förändring. Den betydande tillväxt vi genomgått de senaste åren innebär att det är viktigt för oss som medarbetare att kunna anpassa oss till nya situationer och marknader. Särskilt som CFO, då jag alltid jobbar intimt med affären och det som driver företagets vinst och utveckling, berättar Robert.

Rekryteringsbolag sållar fram guldkornen

Enligt Robert krävs det en hög grad av kompetens hos medarbetarna för att kunna förstå och hantera hela affärsverksamheten. Företaget ser dessutom en fortsatt stor tillväxtresa framför sig. När Advanias ekonomiavdelning är på jakt efter ny personal är därför kraven högt ställda. Ett rekryteringsbolag som är specialiserade på branschen säkerställer en hög kvalitet i varje steg av urvalsprocessen, från första sållning till slutintervju. 

– Det är till oerhörd hjälp att få stöd genom de tidskrävande bitarna av rekryteringsprocessen, såsom att sålla bland cv:n, genomföra intervjuer och bakgrundskontroller. Men det är viktigt att vi får en bra kvalitet på urvalet och gärna ett brett urval av hög kvalitet. Finns det många attraktiva kandidater med intressant profil som man vill ta in på intervju, då har rekryteringsbolaget lyckats med sin kvalitetskontroll. 

Att dela på rekryteringsprocessen med ett skickligt specialist rekryteringsbolag är ett väldigt smidigt sätt att ta in ny personal på, och framför allt sparar det tid, enligt Robert.

– En rekryteringsprocess är ansträngande process att hantera. Där fyller rekryteringsbolag en viktig funktion. Genom att ta hjälp av de som jobbar med det här dagligen blir processen smidigare och mycket mer effektiv.

Frihet under ansvar och självständig personal

Som ledare tror Robert starkt på frihet under ansvar – han vill vara ett stöd för sina medarbetare men inte behöva peka med hela handen. Det betyder i sin tur att en ekonom hos Advania behöver vara självgående och pricksäker i sin roll. 

Vi frågade Robert vilka egenskaper han söker när han rekryterar ekonomer till teamet.

– Jag går mycket på grundinställning och attityd. För mig är viljan att lära sig och utvecklas viktigare än hur lång arbetserfarenhet man har. Självklart måste man ha grundkunskaper och ett vasst sinne för siffror, men nyfikenheten och kunskapstörsten är viktiga för att platsa i rollen. Många börjar exempelvis som redovisningsekonomer hos oss för att sedan gå vidare till att bli controllers. Då har de både den strikta, något inrutade grunden som en redovisningsekonom behöver ha, tillsammans med den flexibilitet och känsla för kärnaffären som gör en bra controller. 

En ekonom hos Advania behöver även känna sig bekväm i att ens roll kan förändras och behöva anpassas. Inte minst på Advanias ekonomiavdelning, där de flesta rollerna blivit bredare, medan vissa specialiserats. För att den dagliga verksamheten ska fungera smidigt gäller det att ständigt hålla sig nära affären, och att samtidigt förstå organisationen i sin helhet. 

– Det är ett allt större fokus på systemfrågor. Digitalisering och automatisering präglar oss starkt eftersom att vi jobbar med stora volymer. Det krävs därför inte enbart ekonomikunskaper. Att förstå systemen, business intelligence och integrationer är en viktig förutsättning för att vi ska kunna hantera alla våra transaktioner.  

Även företaget behöver visa sig från sin bästa sida för att locka till sig de skarpaste kandidaterna.

– När det gäller att attrahera kompetent personal tror jag att företagskulturen är extra viktig. Flexibilitet, frihet under ansvar och varierande arbetsuppgifter å ena sidan, bra ledarskap och kommunikation å den andra. Det är viktigt att det framgår i jobbannonsen att uppgifterna är utmanande och utvecklande – då har man större chans att locka till sig de bästa kandidaterna, avslutar Robert.

Så hittar du rätt kompetens inom ekonomi    Ladda ner guiden här