Alla företag befinner sig mitt i digitaliseringen. Det sker här, det sker nu – och det sker överallt. Här avslöjar David Ståhlberg tre viktiga steg för att acceptera och applicera digitaliseringen i din verksamhet.
Digitaliseringen är inget framtida projekt – den präglar hela din verksamhet, från affärsmodeller och analysstrukturer till ledarskap, försäljning och marknadsföring. Det låter kanske svindlande och svårt att greppa, men för att kunna ta dina första steg i resan mot framtiden krävs egentligen bara rätt inställning – och tre smarta utgångspunkter!
Utgå från människan – inte tekniken
Det är lätt att förknippa digitalisering med teknikspåret och fascineras av allt från VR/AR till big data – men häng inte upp digitaliseringen på det här! Det viktigaste är att tydliggöra för vem verksamheten existerar. För vem finns vi till? Det kan vara kunder om du är ett företag, medborgare om du är en myndighet, eller användare i andra sammanhang. Du måste bli bättre än alla andra på att gå i deras skor och förstå kundresan – deras upplevelse från början till slut.
Vilken radikal förändring kan vi egentligen göra med vår gamla produkt eller tjänst? Ett bra tips är att titta på vad kunder har för gemensamma behov mellan olika branscher – då kan du börja förändra värdeerbjudandet utifrån ett annat perspektiv. En förändring kan bygga på helt ny, modern teknik, men det kan också vara något som används annorlunda eller i ett annat sammanhang.
De nya tekniska möjligheterna som kommer med digitaliseringen är ett smörgåsbord av valbara lösningar – men ingen nödvändighet för att lyckas. Så länge du utgår från kundens behov och beteende så spelar det ingen roll varifrån själva nyttan kommer.
Gör lärande och innovation till er styrka
Vi lever i en accelererande värld – vilket betyder att vi behöver bygga in lärande och innovation i sättet vi arbetar. För bolag är innovation den enda långsiktigt hållbara konkurrensfördelen. Lärande hos alla anställda behöver bli en naturlig del av vardagen. Våga vara en förebild, uppmuntra till nyfikenhet och kreativitet, och se till att det finns en lämplig infrastruktur för arbetet. Först då kommer hela företaget kunna jobba aktivt med detta.
För att lyckas måste du skapa en kraftfull målbild för verksamheten. Det räcker inte med att ha en stor vision – sikta in dig på 2020! Målbilden ska vara superambitiös men samtidigt konkret, och tala till både hjärnan och hjärtat.
Prioritera ditt eget lärande
Känner du att du är en person som ligger i framkant när det gäller ny digital teknik? Att du är med och driver utvecklingen framåt? Sannolikt är svaret nej. Tvärtom kan det kännas ganska tufft att hänga med. I ärlighetens namn så går det inte. Så känn ingen ångest för att ni inte känner att ni har koll på allt. Låt lärandet och nyfikenheten komma naturligt genom att fokusera på det ni har intresse för – och gräv djupare där. Väv in lärande i vardagen och gör det inte till ett stort måste-projekt. Våga ställ frågor till sådana som är mer kunniga än dig, och sträva efter att alltid lära dig mer. Börja med att sätta upp en plan för hur det ska gå till!
Med hjälp av dessa tre steg kommer du att kunna angripa förändringar du står inför på ett mer konkret sätt. Sikta på att bli bättre än någon av alla andra i din bransch på att gå i kundens skor. Det är först då du kommer att kunna hitta nya lösningar – oavsett om det är med hjälp av ny digital teknik eller ej.
Under våren 2018 föreläste David Ståhlberg på Poolias frukostseminarier. Här berättade han mer om hur du kan jobba med digital utveckling i din verksamhet – på riktigt.