Det är ingen hemlighet att det ofta är du som chef som är den största anledningen till att dina bästa anställda slutar. Tråkigt eftersom det är du som ska vara den som leder dina medarbetare framåt – så att de utvecklas, lyckas och mår bra. Vi har listat några anledningar till varför dina anställda slutar på grund av dig.
Micro Management
Det finns inget mer irriterande för medarbetaren än när chefen ska ta över ens arbete. Som chef ska du arbeta på en strategisk nivå genom att utveckla verksamheten och dess medarbetare, inte peta i detaljer. Det har du anställda för. Ge dem mer ansvar och lita på att de gör sitt jobb.
Övervaka
En annan nästan lika irriterande sak är när du som chef lägger dig i dina medarbetares arbete. Du måste helt enkelt ha stenkoll på allt dina medarbetare gör. Hur lätt är det att göra sitt jobb bra när chefen står över axeln och övervakar en? Man får både känslan av att man inte räcker till men också att chefen inte litar på en.
Otydlighet
Om det är något som en ledare inte ska vara så är det otydlig. Du måste vara tydlig i vad som förväntas av dina medarbetare, rak i din feedback och öppen i din kommunikation.
Att varken lyssna eller se dina medarbetare
Två ganska självklara parametrar för att dina medarbetare ska trivas och må bra på sin arbetsplats. Dessvärre är detta två saker som många ledare inte tänker på, trots att de mycket väl vet om det.
Ingen utveckling
Förutom att se och lyssna på dina anställda behöver de utvecklas. En av de viktigaste sakerna för att en person ska vilja vara kvar på din arbetsplats. Ha en plan för varje person, utmana dem och ge dem möjligheten att utvecklas.
Vad är feedback?
Ja, så känner förmodligen många när de får frågan om när de sist fick någon feedback på sitt arbete, positiv eller negativ. Om medarbetarna inte får höra om de gör saker bra eller dåligt, hur ska de då veta om de lever upp till förväntningarna?
Dumsnålhet
Det är ganska vanligt att chefen lägger pengar på fel saker. Ett exempel kan vara att en grupp medarbetare har en heldagskurs men får köpa sin lunch själva. Varför inte bjuda på det när de flesta vet att det både skapar en härlig stämning och medarbetarna känner sig prioriterade. Saker som fredagsfika, fruktkorg eller måndagsfrukost skapar mer värde än vad du kanske tror.
I många fall är det dem små sakerna som räknas.