Ditt personliga varumärke är viktigare än någonsin

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Ditt personliga varumärke är viktigare än någonsin</span>

Kontakter och nätverkande är den effektivaste metoden när vi letar jobb men också när arbetsgivaren letar efter kompetent personal. Digitaliseringen har gjort det enklare för företagen att rikta sig mot en specifik målgrupp och för kandidaterna att hålla sig uppdaterade om nya jobb. Det har också blivit enklare för företagen att kolla upp dig, vem du är och vad du har gjort. Ja, jag pratar om sociala medier.

Eftersom allt är öppet i den digitala världen gäller det att hålla tungan rätt i mun. Det vill säga, var man än rör sig, säger eller skriver så måste man komma ihåg att andra kan se det. Framför allt din potentiella arbetsgivare.

Ett varumärke som måste vårdas dygnet runt

Du är ditt eget varumärke. Ett varumärke som du säljer in till olika företag och som speglar dig själv men också företagen du samarbetar med. Ett varumärke som ska utstråla det du är och går för. Jag tar upp detta eftersom jag vet att  många arbetsgivare som letar personal även gör sökningar på nätet idag. De searchar inte bara för att hitta kandidater utan även på ditt namn för att se i vilka sammanhang som du hittas på.

Bara för att du är professionell på LinkedIn betyder inte det att du kan vara helt ”galen” på Facebook – om det inte är så du vill uppfattas vill säga. I princip allt är sökbart och går att  hitta online, så tänk igenom hur du profilerar dig i sociala kanaler. Vill du inte att din framtida arbetsgivare ska se bilderna du lägger upp "after hours" eller inlägget du gillar, då kanske du ska tänka en gång extra innan  du publicerar eller gillar något.  

LinkedIn-guide för nybörjare Ladda ner guiden här!

Nätverkande

Att fundera en extra gång på hur man framstår i sociala kanaler behöver inte betyda att du inte kan vara aktiv. Tvärtom, det är i de digitala kanalerna som du kan sälja in dig själv och bli hittad av arbetsgivarna, kunder alternativt partners och framtida samarbeten. Det finns en uppsjö av olika grupper och sidor som vänder sig till ditt kompetensområde, där du kan skapa ditt nätverk och där du och företagen kan mötas. Läs gärna vår guide som hjälper dig att vässa ditt nätverkande!

Men som sagt, tänk en extra gång på vad du sänder ut för budskap, om det är något du kan stå för både privat och professionellt. 

Har du också svårt att skilja på fritid och jobb eftersom du är ständigt uppkopplad? Här är knepen du kan använda dig av!