När våra kunder kontaktar oss behöver de oftast hjälp med en rekrytering. Helst igår! Vi tar tag i uppdraget och så fort det bara går presenterar vi 3-4 kandidater för kunden. Intervjuer görs relativt snabbt men efter det tar det stopp. Kandidaterna får ingen återkoppling på flera veckor trots att vi ligger på kunden. Vi som rekryterare försöker naturligtvis hålla kandidaterna varma så länge det går men det är svårt när andra företag drar i dem.
Visst är det konstigt? Först har kunden väldigt bråttom och när de sedan får ett antal riktigt bra kandidater så verkar de ha hur mycket tid som helst över. Den tiden har dessvärre inte kandidaterna. Får de inte svar tillräckligt snabbt så hinner någon annan före dig. Men att förlora riktigt bra kandidater är inte det enda du riskerar att förlora med för långa rekryteringsprocesser.
Hybris
Du kan inte gå in med inställningen att alla kandidater vill jobba hos dig. Eftersom det är kandidatens marknad måste du vara extra tydlig med att visa vad du kan erbjuda kandidaten.
Dåligt rykte
Att inte få återkoppling efter en intervju ger ett väldigt oseriöst intryck. Ett sådant rykte sprids ganska snabbt, vilket i slutändan även kan skada ert varumärke.
Inget teamwork
Många ser bemanningsföretaget bara som en leverantör. Tänk på att de är ditt ansikte utåt och framgår ditt företag i dålig dager kommer bemanningsföretaget också göra det. En god relation och en enad front ger bättre resultat.
Bråttom
Som vi nämnde tidigt är det sällan god framförhållning när många företag behöver rekrytera. Har du avsatt tid för din rekrytering samtidigt som du ger bemanningsföretaget framförhållning kommer resultatet bli mycket bättre. Tänk på att en felrekrytering kan stå dig dyrt. Läs blogginlägget: Så mycket förlorar du på en felrekrytering.
Om du undviker långa rekryteringsprocesser kommer du inte bara fånga in de bästa kandidaterna, utan även bli ett framgångsrikare företag och en drömkund hos oss!