I en värld där ny teknik blomstrar och förutsättningarna förändras dagligen måste vi hela tiden sträva efter att ständigt leverera det allra bästa till våra kunder, och skapa möjligheter att lära oss mer tillsammans. Målet? En innovativ organisation som är bäst i branschen! Vi har intervjuat David Ståhlberg, föreläsare och författare, för att ta reda på mer om vad det innebär.
Det du gjorde igår kommer inte att fungera imorgon, och ditt topperbjudande kommer vara förlegat fortare än anat. Att driva innovation och samtidigt skapa en lärande organisation är därför den enda långsiktigt hållbara konkurrensfördelen i vår snabbföränderliga värld.
Personlig utveckling är viktigt för hela verksamheten
Idag är det viktigt för varje individ – medarbetare som chef – att ha möjligheten att utvecklas, ta eget ansvar och få arbeta med sådant man tycker är meningsfullt och har passion för. I grunden vill alla göra ett bra jobb – och chansen till självförverkligande väger tyngre än någonsin. Detta är en stor fördel i strävan efter att skapa framtidens moderna arbetsplats – och inte minst för att kunna vara en attraktiv arbetsgivare! Genom att ge utrymme för att utveckla sin potential kommer man att locka till sig rätt talang med rätt drivkrafter – som gynnar innovation.
I en snabbföränderlig värld är lärande och innovation den enda långsiktigt hållbara konkurrensfördelen.
För att bli en lärande organisation måste du alltid sträva efter att skapa värde för din kund, och ständigt vilja höja kundnyttan i din bransch. Gör inte du det så kommer någon annan att köra om dig! Men för innovation krävs tydlighet, och bra svar på några viktiga frågor.
David Ståhlberg kallar det för “den Innovativa Organisationens Big 5”:
- Har vi en gemensam MÅLBILD eller har vi kommunicerade MÅLTAL?
- Finns det en tydlig ansvarig och en tydlig KPI för varje enskild del av kundresan?
- Kommer insikterna i organisationen främst “Uppifrån” eller “Nerifrån”?
- Pratar vi främst OM eller MED våra kunder?
- Är våra ledare förebilder för en Radikal Nyfikenhet?
Att ha detta klarlagt är grundförutsättningen för att kunna testa olika lösningar och vägar mot målet. En gemensam ambition som genomsyrar hela verksamheten är det viktigaste för att kunna lära, utvecklas och skapa innovation. Ett vanligt exempel är de många bolag som jobbar med A/B-tester varje dag – i allt från att parallelltesta olika menyval på en hemsida, till att presentera produkter i webbshopen i en annorlunda ordning.
Mer läsning: Digitalisering utgår från människan – inte tekniken!
Hur påbörjar man resan mot en innovativ organisation?
Att utvecklas och lära sig kan inte ske i ett vakuum. Börja med att göra en ordentlig omvärldsbevakning, för att förstå åt vilket håll din organisation och bransch är på väg. Formulera därefter en tydlig målbild, som konkret beskriver vad du vill att dina kunder ska säga om dig om 3 år. När du har en tydlig målbild är det också enklare att skapa en tydlig riktning för alla inblandade i organisationen. Samtidigt är det viktigt att inte låta bara en liten del av bolaget “jobba med innovation” – utvecklingen måste prägla SAMTLIGA delar av organisationen, såväl ekonomi, produktutveckling som IT-avdelningen och HR, till exempel.
Att skapa en innovativ organisation är en process – inte någonting man “uppnår”. Exempelvis är agil transformation ett bra sätt att få in ett mer snabbrörligt lärande, men det är ingen garanti för att skapa innovation och framtidssäkra ditt erbjudande. En gemensam riktning är en grundförutsättning för att skapa ett metodiskt lärande och meningsfull innovation – i hela organisationen!