Effektivt helikopterperspektiv eller störig detaljnörd?

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Effektivt helikopterperspektiv eller störig detaljnörd?</span>

Som chef ska du hålla ihop trådarna, se alla behov och förutse händelser innan de sker. Därför växlar många ledare mellan ett effektivt helikopterperspektiv och intresse för detaljer – en kombination som ofta ger motsatt effekt.

Det är inte alltid lätt att utvärdera sig själv. Därför har vi tagit fram en checklista, för att du ska få en klarare blid av ditt ledarskap.  Ger du intrycket av att ha koll på helheten, eller har du ett detaljfokus? 

▢ Löpande avstämningar

Du har gärna löpande avstämningar, men aldrig mer än 1 gång i veckan (såvida inte medarbetaren efterfrågar det).

▢ Bästis eller chef?

Relationen till dina anställda sker på en professionell nivå, trots att du säkert hade kunnat vara vän med många även utanför jobbet.

▢ Självständigt arbete

Du frågar gärna dina medarbetare hur det går i projekten, men låter dem arbeta vidare ifred om de inte har en direkt fråga eller utmaning.

▢ Stenkoll på projekten?

Det finns projekt på din avdelning som du inte har varit involverad i, alls.

▢ AW utan chefen

Det finns tillfällen, i jobbsammanhang, då du låter dina medarbetare umgås utan att du är närvarande.

Färre än 3 kryss? Då bör du troligtvis fundera över om ditt ledarskap gentemot medarbetarna kan upplevas som lite väl detaljstyrt. 

Vill du veta hur du kan bli en bättre chef för dina medarbetare? Ta del av vår kostnadsfria guide "Behåll dina talanger med 9 enkla steg".