5 egenskaper som din kundservicemedarbetare bör ha

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >5 egenskaper som din kundservicemedarbetare bör ha</span>

Serviceinriktad, stresstålig och social med känsla för försäljning är oftast det som efterfrågas när man letar efter kundtjänstpersonal. Men det finns fler egenskaper som är mer avgörande än dessa som vi har samlat i det här blogginlägget. 

1. Potential

Det krävs ingen specifik utbildning för att jobba inom kundtjänst, det handlar mest om hur någon är som person. Oavsett om personen i fråga inte har någon erfarenhet och kommer direkt från gymnasiet så är det viktigt att du kan se att det finns en vilja och potential hos personen att passa in i rollen. Det märker du i en intervju. Visar personen upp en ambition och vilja så kommer personen lära sig snabbt och bli duktig på sitt jobb.

Tips: Fråga vad personen har för drömmar om framtiden. Vad hen skulle vilja göra om hen fick drömma fritt. Då får du oftast svar på om personen har ambition eller inte.

2. Lösningsorienterad

Som kundtjänstpersonal arbetar man hela tiden med att lösa problem, stora som små. Det är därför viktigt att man har förmågan att se lösningar istället för hinder. Det händer ofta att man får en fråga som man inte kan svara på direkt, utan där man måste undersöka saken för att sedan återkomma med en lösning.

Tips: För att veta om en person är lösningsorienterad kan du beskriva olika scenarier som personen får ställa sig till. Det kommer ge en bra bild om hur personen agerar i olika situationer.

3. Människokännare

Kundtjänstpersonalens dagar består av att möta människor, prata i telefon eller hantera olika sociala kanaler. Det viktigaste i telefon är att lyssna, försöka tyda och förstå personen på andra sidan. I sociala kanaler kan det vara svårare i och med att man varken hör eller ser personen, men ibland lättare då man svart på vitt direkt får veta vad personen har för problem.

Tips: Här kan du köra ett test i form av rollspel under intervjun. Du som rekryterare ”spelar” kund och beskriver ett problem som din intervjuperson får lösa. Här kan du se om personen lyssnar och hur hen beter sig i en sådan situation. Även här kan du beskriva ett scenario som personen får ta sig an.

4. Positiv inställning

Klyschigt men sant. Med en positiv inställning går det mesta lite enklare, och det är nödvändigt när man sitter i kundtjänst och svarar på samtal som inte alltid är så trevliga. Arga kunder brukar gå att vända när en person med en positiv inställning tar samtalet.

Tips: Det känner du oftast direkt när personen kommer in i rummet. Vill du ha mer bevis är även här ett scenario bra att använda sig av. Det kan räcka med ett scenario för att känna igen flera av egenskaperna.

5. Pedagogisk

En viktig del av att arbeta i kundtjänst är att vara tydlig och duktig på att förklara hur man ska göra saker. Gäller det tekniska lösningar måste personen vara pedagogisk så att kunden förstår hur den ska gå tillväga.

Tips: Be personen att beskriva något för dig under intervjun. Exempelvis att be personen förklara för en äldre person hur Facebook fungerar eller hur man installerar en ny app i sin telefon eller liknande. Det kommer ge dig en fingervisning i hur pedagogisk personen faktiskt är.

Tycker du det är svårt att få fatt i bra medarbetare till din kundtjänst? 

Så attraherar du personal till din kundtjänst Ladda ner vår guide!

Vill du ha en bemanningspartner för din kundtjänst? Ta kontakt med Poolia Administration.