Var lägger du helst er budget – på att effektivisera verksamheten, eller på en rekrytering som måste göras om? Svaret är egentligen självklart, men trots detta misslyckas i snitt en av tio rekryteringar.
I vår undersökning i Kompetensindikatorn som gått ut till ett stort antal svenska chefer framgår det att 10 % av alla rekryteringar misslyckas. Det är något som inte bara tar mycket tid, utan även kostar mycket pengar.
Malin Lindelöw, forskare och författare, uppskattar att summan för en felrekrytering i snitt ligger på mellan 250 000 - 1 miljon kronor, en kännbar summa även för ett större bolag. Om det dessutom gäller en nyckelposition är inte det ekonomiska bortfallet det största problemet, utan den förlorade kompetensen. Tjänsten har behövt tillsättas av en anledning – och nu måste ni börja om rekryteringsprocessen igen.
Att en rekrytering blir fel kan bero på många saker, men ofta på att personen inte passar in i gruppen eller inte lever upp till den kravprofil ni hade för rollen. Här finns det dock mycket du som rekryterar kan tänka på.
Tre tips för mer träffsäkra rekryteringar:
- Gör en ordentlig behovsanalys, där medarbetarna involveras.
- Låt toppkandidaterna träffa några ur teamet, så att de får ta pulsen på deras personlighet.
- Ta alltid referenser på alla du anställer. Gärna i form av både tidigare chefer och medarbetare.
Fortfarande osäker? Ta hjälp av en second opinion eller ett externt rekryteringsföretag. Läs mer om hur det fungerar i vår guide för dig som funderar på att anlita ett bemanningsföretag.
Kompetensindikatorn 2018
Är du nyfiken på de allra senaste trenderna och resultaten kring framtidens rekrytering som presenteras i Kompetensindikatorn från 2018? Kontakta oss så kommer vi gärna till dig och berättar mer!