Att hitta rätt person är en sak. Att hitta flera personer kan i bästa fall vara samma sak flera gånger. Men att hitta ett team – det är en helt annan sak. Maria Eriksson, Vd, partner och chefsrekryterare Poolia Executive Search, ger fem handfasta tips.
Det är mer än lång erfarenhet och fingertoppskänsla som förklarar Poolias framgångar på chefsrekryteringsområdet. Förutom att arbeta med en kvalitetssäkrad metodik handlar det inte minst om att rekryteringsteamet från Poolia Executive Search har ett driv, ett engagemang och en förståelse för sin uppdragsgivares situation och behov.
Formella meriter är endast hygienfaktorer när man bygger ett team
- Hygienfaktorer är att gruppen ska ha kunskaper och färdigheter att klara uppgifterna. Men den första frågan man måste ställa sig är om gruppen är en grupp? Har man gemensamma uppgifter att lösa tillsammans? Har man gemensamt arbete, gemensamma mål? Är det verkligen en grupp där personer behöver komplettera varandra, både kunskapsmässigt och beteendemässigt för att lösa uppgifter på ett sådant sätt att det gynnar målet? frågar Maria Eriksson retoriskt.
Om man kan konstatera att det är en grupp. Då börjar arbetet med sätta ihop det effektiva teamet. Hon betonar att det är av avgörande betydelse att titta på nuläget – hur ser teamsammansättningen ut idag? Och sen titta på det önskade läget, vad vill man att teamet ska uppnå och vilka individer behöver då teamet bestå av? Bra frågor att ställa sig är: Vad händer om vi rekryterar olikheter i större utsträckning, istället för de som liknar oss själva? Vad händer om vi rekryterar de visserligen mindre meriterade men med mer fallenhet och motivation? Forskning visar att dessa team, med olikheter som kompletterar varandra och är medvetna om olikheterna och använder det som en styrka lyckas påfallande bra. Vid rekrytering kan detta vara av stor vikt, för att veta vilken person man ska komplettera gruppen med.
Läs mer om vilken metod vi använder när vi jobbar med search!
Ett sätt att börja titta på nuläget i teamsammansättningen är att låta varje person själva beskriva vilka de är som individer, ”vad man drivs av, vilken roll och vilka uppgifter man helst tar och ser som sin styrka och vad man behöver kompletteras med”. Där kan man ta stöd från en objektiv part med erfarenhet av att identifiera beteenden genom att använda beprövade metoder i form av intervjuer och tester.
- Rekryteringskonsulten representerar den kompetensen, det vill säga en förmåga och kompetens att se bakom CV:t och den formella kompetensen, förklarar Maria Eriksson.
Ett team är något annat än flera personer
Så här långt kommen i processen har det egentligen bara handlat om individbasis. Det har därmed egentligen haft väldigt lite med team att göra.
- I nästa steg är det väldigt viktigt att gruppen jobbar med de olika rollerna så att man synliggör för varandra att man är olika och att det är en styrka, och hur man ska agera utifrån att man är bra på olika saker och har olika intressen, fortsätter Maria Eriksson.
Att arbeta ihop teamet och få det att fungera optimalt kan ta mycket tid i anspråk. I bästa fall betraktar man denna ”teambuilding” som en kontinuerlig process som påverkas av både inre och yttre förändringar, exempelvis då en person slutar.
- Om man sätter ihop en ledningsgrupp – som ska ha ett gemensamt mål och leda framåt – med enbart typiska igångsättare, kan det finnas en risk att det sätts igång en massa utan prioritering och analys, det vill säga är det verkligen rätt aktiviteter för att uppnå målet? Avgörande är att teamet förutom igångsättare även består av analytikern. Och för att verkligen få saker att hända behövs den strukturerade och den som genomför. Och lite god stämning skapas av team-människan. Ytterligare saknas kanske den som idémässigt utmanar och kommer med nytänkandet.
För framgång krävs det med andra ord att flera olika teamroller är tillsatta.
Maria Erikssons fem tips för att bemanna en grupp
- Avgränsa gruppen och fastställ vad den har för mål.
- Analysera den nuvarande situationen med fokus på vad gruppen behöver kompletteras med om det rör sig om en befintlig grupp, alternativt vilka roller som krävs om det rör sig om en helt ny grupp.
- Målinriktat leta efter de personligheter och roller som kompletterar gruppen.
- Synliggöra för alla som ska ingå i gruppen, hur man arbetar för att sätta samman och skapa effektiva team. Säkerställa att alla förstår och drar nytta av varandra istället för att irritera sig över olikheterna inom gruppen.
- Kontinuerligt jobba aktivt för att maximera styrkorna i teamet.