London är för många städernas stad, en internationell metropol där många vill bo och arbeta. Nya trender anammas snabbt och det dröjer ofta ett tag innan trenderna når Sverige. Vi pratade med Manuela Marengo James, International Marketing Manager med bas i London, för att ta reda på hur rekryteringen går till där.
Manuela, som ursprungligen kommer från Göteborg i Sverige, har en bred bakgrund inom marknadsföring och kommunikation och behärskar förutom svenska fem andra språk. Efter lika många år i London har hon ett stort internationellt kontaktnät med erfarenheter från olika rekryteringssituationer. Hon intygar att förfarandet skiljer sig en hel del åt jämfört med Sverige.
"Det är betydligt tuffare här. Många vill jobba i London och antalet kandidater är enormt, vilket är till fördel för företagen. Företagen vill sålla snabbt. På intervjuerna möter du därför ofta en panel från företaget, som snabbt avgör vilka som platsar och inte. I min bransch består en panel ofta av Head of HR, Head of Marketing och Communication Manager."
När företag rekryterar i London använder de sig nästan uteslutande av rekryteringsfirmor eller headhunters. Där finns en likhet med Sverige där rekryteringen också utvecklats i den riktningen. Men när kandidaten väl kommit förbi det första stadiet med rekryteringskonsulten, märks olikheterna tydligt.
Bevisa att du är den du är
Manuela förklarar att mycket handlar om bevisföring i London, det räcker inte med att något står i cv:t utan arbetsprover och ifrågasättanden är normalt förfarande i rekryteringsprocessen för att företaget ska lita på att du är den du utger dig för att vara.
"Beroende på hur seniora positioner du söker, kan chockmetoden bli en väldigt vanlig intervjuform. Intervjupanelen ifrågasätter dina beslut för att se hur den som intervjuas pallar trycket. Att kunna hantera stakeholders är en mycket viktig del. Är du lätt att samarbeta med kan det avgöra om du får jobbet eller inte. Dessa intervjuer handlar inte så mycket om att lära känna personen över en mysig svensk fika (tyvärr!) utan mer om att snabbt få reda på om personen i fråga kan leverera. Det trevliga kommer därefter, när du klarat eldprovet."
Situationsintervjuer är också ganska vanliga, berättar hon vidare. Dessa intervjuers syfte är att förstå hur du tänker i olika situationer och om du har ett tänkande som passar för rollen du söker.
"Det är mer centraliserat här än i Sverige. Konsensus och att ta egna initiativ, vilket oftast uppskattas och uppmuntras i Sverige, uppskattas inte alla gånger här, förtydligar Manuela. Ju större företag, desto mindre egen frihet har du. Det påminner mycket om det amerikanska sättet att arbeta på."
Vilka förberedelser krävs inför chockpanelen?
Så finns det något bra sätt att förbereda sig för de som är intresserade av att arbeta i London?
"Du måste kunna din elevator pitch. Det gäller att vara extremt väl förberedd och ge snabba, rappa och tydliga svar. Rekryterare letar efter buzzwords for att låta dig gå vidare i processen, och även om de kan vara trevliga och vänliga intervjuer kan intervjuformatet vara mer intensivt och nästan lite aggressivt ibland. Kanske behöver du, som jag, gå på ett antal intervjuer innan du förstår hur företagen tänker och vad de är ute efter, säger Manuela."
Några praktiska saker som Manuela också menar är viktiga är boendet och språket. Utan en adress i London och en näst intill perfekt engelska kan det många gånger vara svårt att ens ta sig till en intervju. Rekryterarna i London finns ofta på Linkedin och Twitter. De checkar kandidaterna och har du en adress som ligger på andra sidan stan är det möjligt att du redan där är ute ur processen, eftersom det ibland kan ta en och en halv timme för att komma till jobbet med tunnelbanan. London är stort.
"Det är alltid ”extremely urgent” när rekryterarna ringer. Allt går snabbare här och det är bråttom med precis allt hela tiden. Det gäller att ständigt vara på tårna, säger Manuela Marengo James. Missar du ett samtal från rekryteraren kan den positionen vara borta nästa dag."
En del skillnader i rekrytering mellan länder kvarstår sannolikt till följd av kulturskillnader. Men många trender brukar dyka upp i någon skepnad så bli inte förvånad om du möter en chockpanel vid din framtida anställningsintervju.
Förbered din LinkedIn-profil (och låt någon språkgranska om du inte är helt komfortabel med engelskan)!