Det är inte helt enkelt att rusta sig för oväntade förändringar inom personalen, men det går att vara mer eller mindre förberedd. Vi listar tre frågor som ni bör ställa er inför nästa behovsanalys och som ger en indikation på hur väl förberedda ni är inför plötsliga förändringar i personalstyrkan.
Hur flexibla är ni?
Oväntad frånvaro, förändrade behov eller en bransch i gungning. Hur flexibla är ni egentligen vid en oförutsedd förändring? Vad sker exempelvis om er produkt eller tjänst blir obrukbar till följd av en leverantörs förändring, eller om er största kund plötsligt säger upp (eller kompletterar!) ert avtal. Vem täcker upp i dessa lägen och hur strukturerar ni om?
Vilken planerad frånvaro finns i organisationen?
Behovsanalysen bör räkna in den planerade frånvaron som finns inom organisationen, i form av exempelvis semester eller föräldraledighet. Tänk på att även pappor har rätt till ledighet i samband med förlossningen och ha i åtanke att det kan ske helt andra datum än det beräknade. Här behöver kompetens eventuellt täckas upp och verksamheten anpassas.
Hur står ni er vid långvarig sjukdom?
En person som försvinner plötsligt, men blir borta länge kan vara svår att ersätta. Dels för att ni inte vet när personen som är anställd för rollen kommer tillbaka, men även för att det är svårt att ersätta en kompetens som är så etablerad. En fråga ni bör ställa er själva i er behovsanalys är därmed hur ni täcker upp vid en långvarig sjukdom – och var ni finner den kompetensen.
Här har vi ställt tre viktiga frågor inför er behovsanalys, men det finns fler saker som är viktiga att tänka på. Få fler tips i vår guide till en lyckad upphandling av personaluthyrningstjänster.