När det är dags för din organisation eller enhet att upphandla nya ramavtal är det viktigt att både du som upphandlande enhet och anbudsgivare fastställer gemensamma förväntningar på processen. Otydliga avtal skapar ofta stora problem och kostnader. Därför har jag listat 5 saker som du som beställare borde göra innan ni upphandlar nya rekryteringsavtal.
1. Gör en behovsanalys!
Det första och absolut viktigaste du behöver göra är att se över organisationens behov. Undersök vilka mål din enhet har och hur personalförsörjningen ser ut för att ni ska kunna uppnå dessa.
2. Kategorisera tjänster
Utifrån informationen i behovsanalysen kan du göra en kategorisering av vilka typer av tjänster och befattningar som det kommer att finnas behov av att rekrytera under de närmsta åren.
3. Följ upp det senaste året
Gör en uppföljning av hur många rekryteringstjänster som har avropats det senaste året. Jämför sedan om dessa avrop har täckt era behov. På så sätt kan ni räkna ut om ni skulle tjäna på att köpa in mer eller andra rekryteringstjänster än ni gjort tidigare.
Ladda ner: Poolias guide för upphandling av rekryteringstjänster
4. Ta råd från er tidigare leverantör
Diskutera samarbetet med er leverantör. Oftast har de en större insikt i marknaden och hur er situation har utvecklats de senaste året/åren.
5. Vilken nytta har ni haft?
Ta reda på om er verksamhet haft hjälp och nytta av att använda rekryteringskonsulter. Undersök vilket resultatet har blivit, blev det sämre eller bättre än förväntat? Har resurstillförseln inneburit positiva följdeffekter i form av ökad effektivitet, utvecklande arbetssätt och minskad arbetsbelastning eller liknande?
Vill du veta mer om upphandling av rekryteringstjänster? Ladda ner vår guide: En guide för upphandling av rekryteringstjänster.