Innovationsforskaren Mattias Axelson om den nya tidens arbetsplats

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Innovationsforskaren Mattias Axelson om den nya tidens arbetsplats</span>

Foto: Håkan Målbäck

Mattias Axelson är doktor i företagsekonomi, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och författare bakom boken Dold potential. Här delar han med sig av sin syn på det nya normala – hur coronakrisen kan komma att påverka våra arbetsplatser i framtiden och varför det är så viktigt att addera innovation till rekryteringsstrategin.

Processer har påskyndats och nya rutiner har införts. Den stora frågan vi ställer oss är: vad väntar runt hörnet när krisen lagt sig?

Hej Mattias! Du uppmanar verksamheter att våga satsa på innovation utanför den dagliga verksamheten och menar att det är nyckeln till framgång i en föränderlig värld. Kan du berätta mer om varför det är så viktigt att påminna om? Och hur kan man tänka kring detta när det kommer till rekrytering?

– Att stå still leder till stagnation, det vet alla. När omvärlden förändras snabbt är det förstås viktigt att fokusera mer på förnyelse. En stor möjlighet till förnyelse finns ofta en bit utanför det som företaget gör idag, men den kan ha sin grund i den dolda potential som redan finns i dagens verksamhet. Så det handlar i grund och botten om ett förhållningssätt – bevara eller förnya. Kompetensförsörjning är ett medel för att utveckla förmågan att förnya sig, genom att man tar in nya kompetenser, idéer och perspektiv.

Under coronakrisen har digitalisering av processer tvingats fram rekordsnabbt. På vilket sätt tror du att krisen kan påverka våra arbetsplatser, sett ur ett längre perspektiv?

– Det är tydligt att vi snabbt har ställt om till ett arbetsliv som är mer nätbaserat. Det innebär sannolikt att kontoret som koncept kommer att förändras. En utveckling som redan var på väg, men som accelererade i år. Eftersom vi börjar få en stor acceptans för och skicklighet att sätta upp virtuella team så ökar möjligheten att arbeta med människor över organisationsgränserna. Kopplingen mellan vad vi gör, var vi jobbar och för vem blir svagare. Vi går allt mer från företagshierakier till nätverk som den viktigaste formen för värdeskapande. Det ställer nya krav på ledarnas förmåga att odla kultur och identitet i nätverk på helt nya sätt. Rätt ledare på rätt plats har kanske aldrig varit viktigare.

 

Vad är mest kostnadseffektivt: rekrytera själv, hyra in personal eller ta in  hjälp? Ladda ner vår guide!