Människor i omlopp, telefonsamtal som besvaras i kontorslandskapet och dålig ljudisolering. Det här är tre saker som påverkar din ekonomipersonals arbetsmiljö och prestationsförmåga. Vi berättar hur du skapar bättre förutsättningar för dina medarbetare!
Köpcenter eller ekonomiavdelning?
Har du någon gång försökt att läsa din deklaration i mitten av ett varuhus? Troligtvis inte, men det är den verklighet som många på ekonomiavdelningen upplever till vardags. Nu menar vi inte att dina medarbetare springer runt på varuhus med jobbdatorn, men vi vet att ljudvolymen på vissa arbetsplatser ibland matchar ett stimmigt köpcenter. Kanske sitter de i ett öppet landskap nära övriga medarbetare, eller så har de helt enkelt ingenstans att gå för att hålla sina möten eller besvara sina samtal.
Så; tror du att deklarationen blir bäst om du gör den i ett stressigt varuhus eller om du gör den hemma vid köksbordet? Om svaret är det senare rekommenderar vi dig att titta på dessa fyra punkter, för att se om det finns något ni kan förbättra!
- Ljudvolymen – Hur väl isoleras ljudet på arbetsplatsen?
- Rörelsen – Är det mycket folk i rörelse i närheten av arbetsplatsen? Förflyttar sig många i närheten och går det att flytta dessa gångar?
- Samtal – Har ni en policy för möten och telefonsamtal? Var sker dessa?
- Övriga avdelningar – Sitter dessa i samma landskap? Kan ekonomi flyttas till en mer avskild plats på kontoret?
Vill du få mer information kring hur du skapar en bättre arbetsmiljö för din ekonomiavdelning?