Kampanjen “Låt Gus stanna” fungerade i Danmark

facebook-instagram-network-notebook-266246

Det finns många olika kreativa sätt, vägar och kanaler för att söka jobb digitalt. Det finns också de som använder de sociala kanalerna av andra syften. På grund av ett missförstånd skulle Gus Murray, som kommer från Australien, bli utkastad från Danmark. Genom en kampanj i sociala medier lyckades han stanna kvar - och fick dessutom ett jobb på köpet.

Det var kärleken som tog australiensaren Gus Murray till Danmark. Eller som han själv förklarade det:

- Det var de danska tjejerna som tog mig till Danmark - eller egentligen en tjej. Den som jag var tillsammans med då.

Med sig i bagaget hade han en kandidatexamen från Australien, och en master från Kanada. Utöver detta hade han hade han flera års arbetslivserfarenhet från regeringen i sitt hemland. Väl i Danmark fortsatte han att studera och startade ett företag som hjälpte företag att rekrytera studenter från framförallt handelsskolor, för att sedan sälja av det.

När Facebook var nytt och Gus kastades ut

När Facebook började ta större plats satte Gus och en vän till honom igång med en så kallad Start-up inom sociala medier. Gus vände sig till kommunen då han hade en del frågor, frågor som han även fick svar på och agerade utefter. I efterhand har Gus fått reda på att dessa svar inte var enhetliga med hur det danska migrationsverket skulle svarat och hans agerande, baserat på svaren från kommunen, gjorde att han fick reda på att han inte fick stanna i Danmark.

Men detta accepterade inte Gus - han hade bott i Danmark i 6 år, jobbat och betalat skatt. Så han och en vän satte upp sidan supportgus.dk där Gus publicerade all information som fanns om honom och skapade, vilket fortfarande var ett relativt nytt påfund då, dela-knappar för Facebook, Linkedin och Twitter. Därefter blev responsen enorm. Sidan publicerades under en onsdag, på fredagen ringdes Gus upp och fick förklarat för sig att det var ett missförstånd och att han visst skulle få stanna i Danmark.

Då hade sajten nått över 10 000 “likes” på tre dagar och medier över hela Skandinavien uppmärksammade Gus och hans kampanj. En kampanj som gav honom möjligheten att stanna i Danmark och dessutom gav honom ett jobb som ansvarig för sociala medier på en kommunikationsbyrå i Köpenhamn.

Så gjorde Gus kampanjen viral

- Jag kunde sociala medier och jag visste att en Facebook-sida inte skulle kunna få samma spridning, som om jag skapade en hemsida och sedan delade den i olika sociala medier. En Facebooksida skulle försvinna i flödet, men om folk delade hemsidan skulle den spridas på ett helt annat sätt.

Att skapa en viral kampanj är inte det lättaste, men Gus anser att det viktigaste är att utgå ifrån sig själv. Han visste hur han skulle använda sig av sina egenskaper och erfarenheter för att få en viral spridning av sitt material.

Så skapar du en succé i sociala medier

Gus menar att allt handlar om att utgå från sig själv när man vill skapa framgång i sociala medier och sätta sitt personliga avtryck online.

- Det finns minst 100 olika sätt att arbeta på. Är du extrovert fungerar Youtube och Snapchat väldigt bra idag - speciellt om du gillar att prata. Är du däremot mer introvert kanske en blogg är att föredra - och se till att dela material som din framtida arbetsgivare skulle uppskatta. Utgå ifrån dig själv!


Idag arbetar Gus som Managing Director på en annan kommunikationsbyrå i Köpenhamn där han leder 20 personer i deras dagliga arbete, eller som han beskriver det själv.

- Jag älskar mitt jobb och möjligheterna som kampanjen gav!

Om du också vill ha något att göra kan du ta del av Poolias tips för att söka jobb via Sociala medier - https://www.poolia.se/sok/jobbsokartips/skaffa-dig-ett-vinnande-natverk/

Eller kontakta Poolia för att hitta ditt drömjobb https://www.poolia.se/sok/registreringstips/