Ladda för nästkommande utmaningar

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Ladda för nästkommande utmaningar</span>

När pandemin förflyttat arbetet till hemmet har gränsen till vår fritid suddats ut. Det är vanligt att känna ett behov av konstant uppkoppling för att inte gå miste om en viktig notis. Efter ett stressande år är det nu extra viktigt att arbetsgivare bidrar till långsiktig balans – något som gynnar alla parter.

Även ett roligt jobb kräver pauser för att hjärnan ska prestera på topp. Genom en aktiv dialog kring work life balance finns det mycket att vinna i form av engagemang, produktivitet, kreativitet och hantering av nästkommande utmaningar. Ta till dig våra tre påminnelser för en bra grund:

Be om feedback

Låt dina medarbetare reflektera över året som gått. Skicka ut en enkät där de får besvara vad som fungerat bra och vad de saknat. Frågorna kan utgå från teman som övergång till digitaliserade processer, upplevelse av kommunikationsvägar och eget välbefinnande. Utvärdera därefter om ni behöver förbättra era strukturer för att underlätta i vardagen och sammanställ analysen för en dragning i januari.

Förmedla hur ni ser på tillgänglighet

Vissa människor känner sig jagade av notiser utanför arbetstid och kan ha svårt att logga ut. Här har arbetsgivare en viktig uppgift i att informera om företagets syn på tillgänglighet – vetskapen kan göra stor skillnad.

Är det möjligt att stänga av notiser efter klockan 17 i normala fall? 

När går det bra att använda stör ej-funktioner?

Tillhandahåll verktyg

Nyckeln i många fartfyllda karriärer stavas andningsteknik. Genom att andas på rätt sätt kan vi få kroppens stressnivåer att sjunka även i pressade situationer. Att lära sig kontrollera andningen kräver sin övning – därför kan det vara värdefullt att planera in en digital meditationskurs som ett inslag till övrig kompetensutveckling.

Så blir du en drömchef!  Den viktigaste pusselbiten för en fungerande verksamhet Ladda ner guiden här