Mångfald bidrar till marknadsföring med måttfullhet

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Mångfald bidrar till marknadsföring med måttfullhet</span>

När Åsa Tomczyk rekryterades till tjänsten som marknadschef för Casino Cosmopol hade hon redan erfarenhet av upplevelseindustrin. Skillnaden mot hennes tidigare jobb var att marknadsföringsmöjligheterna nu omgärdades av restriktioner.

– Jag jobbade som marknadschef i charterbranschen och blev kontaktad av Maria Eriksson, VD Poolia Executive Search. Hon berättade om ett uppdrag och beskrev vad det handlade om men avslöjande inte vad det var förrän efter att vi träffats några gånger.

Casino Cosmopol, som är ett dotterbolag till statliga Svenska Spel, driver kasinon i Sundsvall, Malmö, Göteborg och Stockholm. Åsa hade tidigare utsetts till ”årets marknadschef i kategorin resebranschen”. Nu var året 2012, hon upplevde sig ha varit en längre period på samma plats och kände att det var ett bra tillfälle att ta klivet mot nya utmaningar.

Statligt ägande manar till måttfullhet
– Jag kommer från upplevelseindustrin där man jobbar med förväntningar och tänk före, under och efter en resa. På liknande sätt kan man betrakta ett kasino. Våra gäster har förväntningar och ser fram emot en unik upplevelse. Det är en upplevelsebransch för våra gäster. Det är vad vår marknadsföring handlar om, men med en väldigt stor portion av måttfullhet, betonar Åsa.

Det statliga monopolet på kasinoverksamheten följer många restriktioner. Det gäller inte bara marknadsföringen utan att all verksamhet ska bedrivas på ett ansvarsfullt sätt med spelansvar i fokus. Exempelvis är åldersgränsen 20 år, att jämföra med svensk myndighetsålder 18 år som även sammanfaller med åldersgräns för att konsumera alkohol på krogen. Marknadsföringen för kasinoverksamheten ska i sin tur inte rikta sig till någon under 25 år.

– Allt det vi gör ska vi göra med måttfullhet, upprepar Åsa.

Olikheter och mångfald bäst för gruppen
Åsas namn har nämnts som exempel på en mycket lyckad rekrytering, men själv tonar hon ner sin egen betydelse och framhåller i stället värdet av hur olika individer i en arbetsgrupp kan komplettera varandra. Receptet för framgångsrik rekrytering tycks stavas ”olikhet och mångfald”, vilket blivit särskilt tydligt i hennes nuvarande roll:

– En lyckad rekrytering beror otroligt mycket på personvalet. Det är även viktigt att en person har rätt värderingar för att passa ihop med gruppen.

Det handlar om att som grupp kunna ”både gasa och bromsa”. Casino Cosmopol har som alla organisationer behov av en idéspruta för att hitta nya vägar men personalen måste också alltid vara eftertänksam kring hur saker görs.

– Utöver lagar har vi rekommendationer att följa. Då är det bra med olikheter i gruppen – någon som är mer fart och fläkt och någon som är mer polis, förklarar Åsa Tomczyk.