Mycket att göra? Så minskar du stressen på jobbet!

stresstips.jpg

Känner du dig stressad? Här är 5 tips för hur du minskar stressen och hinner mer.

1. Sätt upp gränser!

Känn dig själv och dina gränser. Ta inte på dig mer än du klarar av och jobba inte över om du inte måste. Sätt inte heller orealistiska mål. Även om du vill hinna allt i hela världen har dygnet bara 24 timmar. Prioritera rätt saker.

2. Våga säga nej!

Var inte rädd för att säga nej. Du kan inte göra allt och det kan inte heller förväntas av dig. Har du inte tid för något du blir ombedd att göra så säg hellre nej än att ta på dig en uppgift som stressar dig och som du dessutom inte hinner klart med. Förklara varför du säger nej och stäm av med din chef. Ibland dyker det upp saker som är viktigare än det som redan är planerat. Behöver du prioritera om din arbetstid?

3. Slappna av

Koppla bort jobbet en stund under dagen - lyssna på musik, ta en promenad, träna eller fika. Ladda dina batterier och återta dina uppgifter med ny kraft. Även korta pauser ger dig mer energi och gör dig mer fokuserad.

Lästips: Så utrotar du energitjuvar!


Att jobba många timmar i sträck, dag ut och dag in utan vila gör att kroppen till slut inte orkar med. Ta hand om dig själv och din kropp. Det är inte den akuta stressen som är värst utan den långvariga. Glöm inte att boka tid i kalendern för dig själv! 

4. Ät bra

Hoppa INTE över lunchen, kroppen behöver näring och energi. Tänk på att äta vettigt och håll ditt blodsocker på en jämn nivå genom att äta frukt eller nötter mellan måltiderna.

5. Sov ordentligt

För lite sömn leder till koncentrationssvårigheter. Att slarva med sömnen gör dig mer stressad vilket ger sömnproblem. Undvik att hamna i en ond spiral och se till att sova ordentligt. 

Så attraherar du duktiga medarbetare! Ladda ner vår guide!