Har du någon gång tänkt på hur du uppfattas eller hur du beter dig, när du inte tänker på hur du skall framstå? När du sitter på en restaurang, tittar du servitören i ögonen och säger du tack när denne häller upp dryck i ditt glas? Småpratar du med personen i kassan som packar ihop dina varor? Har du ofta en dialog med taxichauffören som kör dig till ditt möte? Eller händer det att du ler mot en främmande människa på stan som du råkar få ögonkontakt med?
Det goda värdskapet
Jag läste en bok för många år sedan som handlade om gott ”värdskap” (Det goda värdskapet av Jan Gunnarsson och Olle Blohm). Det övergripande budskapet i boken handlar om att oavsett vad du gör, vem du är eller vart du är på väg har du möjlighet att påverka någon annans dag till det bättre. Eller till det sämre så klart, men i det här fallet handlade det om händelser och personer som gjorde det där lilla extra och visade på ett fantastiskt ”värdskap”.
Den här boken gjorde ett starkt intryck på mig och jag bestämde mig där och då för att försöka anamma detta i min egen vardag.
Bjuder du på ett leende utanför jobbsammanhang?
I många sammanhang när vi nätverkar så gör vi detta i organiserade sammanhang, i ett kundmöte, på ett mingel eller en nätverksträff. Vi har övat på våra hisspitchar och självklart så är vi trevliga och bemötande mot alla vi träffar där. Men hur beter vi oss när vi slappnar av och det inte handlar om yrkesnätverkande eller kundmöten? Tar du kontakt och skapar dialog? Bjuder du på ett leende? Eller stressar du förbi utan att ens höja blicken?
Du är reklampelare för ditt eget varumärke
Vi alla är människor, alla sitter vi med våra kontakter och nätverk. Att initiera kontakt är enkelt, om du är öppen för att bjuda lite på dig själv, ett leende eller en komplimang. Oavsett tidpunkt på dygnet och avsett sammanhang, så är du en reklampelare för ditt eget varumärke. Börja med att le mot främmande människor på gatan, du kommer att bli förvånad över hur många som ler glatt tillbaka. Läs mer om hur viktigt ditt personliga varumärke är här!
Din servitör kanske är den personen som kan koppla ihop dig med kunden du försökt nå i flera veckor. Personen i kassan drömmer kanske om en ny utmaning. Ja, alla människor du möter kan vara potentiella ambassadörer till dig.
Å andra sidan behöver man inte alltid nätverka med människor för att de ska ge någonting tillbaka – bjud på dig själv, gör ett positivt avtryck och kanske kan du förändra någon annans dag till något alldeles speciellt.