Nytt år, nya idéer? Så blir du en inspirerande chef

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Nytt år, nya idéer? Så blir du en inspirerande chef</span>

Dags att planera, sätta strategier och låta kreativiteten flöda? I en tillvaro som begränsats på grund av pandemin kan du behöva hitta nya vägar för att hjälpa gruppen att få fram innovativa idéer. Här lyfter vi både grundförutsättningar och ger exempel på kreativa möten. För det är trots allt så att inspirerade medarbetare är en viktig framgångsfaktor, visst?

Börja inifrån

För att bli en sann inspiratör behöver du börja med självförståelse. Ställ dig följande frågor:

– Vad är min största drivkraft i arbetet?

– Vilka eller vad inspireras jag av? 

– Finns det tillfällen då jag känner mig mer eller mindre mottaglig för inspiration?

Påminn sedan dig själv om dina inspirationskällor och säkerställ att du får utlopp för det som ger dig kraft. Precis som att leenden smittar av sig kommer en inspirerad chef ge ringar på vattnet. Förmedla din passion genom att berätta om vad som inspirerar dig och varför!

Sätt hjärnan i fokus

Du vet det säkert innerst inne: att hoppa över träningen och slarva med vila för att det är intensivt på jobbet kan snarare stjälpa än hjälpa. Fysisk aktivitet är inte minst viktigt för stresshantering, ökad koncentration, bättre minne och för att främja kreativiteten. Med andra ord kan rörelse vara precis det som behövs för att hamna i ett efterlängtat flow eller få en snilleblixt. Dessutom behöver hjärnan distans från arbetsuppgifterna då och då – skolan har raster av en anledning! Så, med handen på hjärtat: hur efterlever ni detta i praktiken under distansarbete? Även här behöver du föregå med gott exempel, både för dig själv och för att inspirera andra. En bra start kan vara att införa onlineträning en gång i veckan. Tänk på att hitta övningar som går att utföra på liten yta. Här ger kiropraktorn och träningsproffset Josephine Löfgren Tjernström tre tips.

Anpassa personlig utveckling

Fråga regelbundet vad som gör dina medarbetare lyckliga och undersök hur det är möjligt att ge mer plats för de uppgifter som de finner glädje i eller känner sig nyfikna på. Skapa en plan för personlig utveckling som upplevs tillfredsställande genom att vara öppen för olika önskningar och sätta upp såväl kortsiktiga som långsiktiga mål. Någon kanske vill förbättra sin engelska medan en annan vill vässa sin presentationsteknik eller ta ett certifikat.

Inför olika typer av kreativa möten

Dra nytta av varandra och inför kreativa möten. De kan se ut på olika sätt, här är några exempel:

– Inför ett rullande schema där en person i taget får dela med sig av en artikel eller podd som inspirerat. Avsluta med diskussion. 

– Boka in digital internutbildning med jämna mellanrum. Det kan ske både genom att bjuda in en gäst eller att låta en medarbetare föreläsa om sitt expertområde.

– Skicka ut en uppgift som verksamheten behöver lösa så att var och en kan börja spåna på egen hand. Kalla därefter till en gemensam videokonferens med målet att få fram olika perspektiv. Den viktigaste regeln att informera om: inga idéer är dåliga! Alla deltagare behöver lyssna utan att döma. Styr mötet på rätt spår genom att själv säga det första du kommer att tänka på i frågan och bygg på med associationer därefter. Se också till att alla ges möjlighet att ta plats – dela in er i mindre grupper om ni är många deltagare (det finns funktioner för detta online). Samlas sedan i slutet av sessionen för att summera tillsammans.

Så blir du en drömchef!  Den viktigaste pusselbiten för en fungerande verksamhet Ladda ner guiden här