Är övertid mer regel än undantag? Då bör du läsa det här!

overtid-531504-edited.jpeg

Har övertid blivit en del av din vardag? Känns ett par timmar extra hit och dit inte som ett problem, utan snarare en del av ditt liv?

Om du är medarbetare kan du sluta läsa nu (och länka det här inlägget till din chef :), men om du är chef bör du läsa vidare – och förändra din livsstil.


Mer än fysisk och psykisk påverkan

Att övertid kan påverka din hälsa negativt är knappast något nytt. Allt för många timmar framför datorn, i fokuserade möten eller sittandes på en kontorsstol påverkar inte bara det fysiska väl måendet, utan troligtvis även det psykiska. Du kan bli tröttare, mer stressad och troligtvis har du även svårt att njuta av tiden när du är ledig. 

Allt det här vet du troligtvis redan, även om du kanske inte tror att det gäller dig. Vad du däremot kanske inte känner till är att din övertid påverkar fler än dig själv, din familj och dina vänner.

Din övertid blir medarbetarnas skuld

En chef som arbetar mycket övertid sänder ut en tydlig signal till sina anställda – de jobbar helt enkelt mindre än vad du gör. Oavsett om det är något som kommer med en värdering från dig, kommer det att ge upphov till skuldkänslor, osäkerhet (förväntas jag också att göra detta?) och kanske även att dina osunda vanor smittar av sig. För även om du inte upplever att du far illa av att jobba över, är det inte säkert att dina medarbetare kommer kunna hantera det likadant – eller reagera på samma sätt.

Läs mer: Du riskerar att tappa var femte anställd inom det kommande halvåret! 


Ditt normala fungerar inte för alla

Genom att jobba över sätter du en ribba för vad ditt “normala” är. Det här kommer alltså, antingen du vill eller ej, att påverka dina medarbetare. Här har du som är chef därför ett ansvar. Uppmuntra inte till övertid och belöna inte personer som arbetar övertid. Fråga istället vad det beror på, om du kan göra något för att underlätta och avlasta och håll koll på om det är en engångsföreteelse eller något som upprepas. Uppmuntra en kultur där det inte är norm att jobba över och värdera alltid hälsa och mående först – sjukskrivningar kommer att slå betydligt hårdare mot er än att medarbetarna inte arbetar övertid.

Vill du få fler tips kring hur du som är chef bör arbeta för att uppmuntra till en välmående kultur (och undvika att brista i ledarskapet)? Ladda ner vår kostnadsfria guide och läs mer om olika beteenden som tyder på ett bristande ledarskap.

Chefen är orsaken till att de bästa medarbetarna slutar  Vi listar 14 anledningar till varför. Ladda ner guiden här