Personalen är Peabs viktigaste resurs. Den är så viktig att Peab tillsammans med Poolia tog fram ett helt nytt sätt att rekrytera med hjälp av sökordsoptimering, Google och en ny webbplats. På köpet ger det en möjlighet att sätta avtryck hos framtida arbetssökare.
Peab Byggservice AB är ett dotterbolag inom Peab. Fokus på byggservice innebär att de jobbar med mindre projekt såsom ombyggnader, reparationer och underhållsarbete. Peab byggservice är dessutom specialister på att jobba i lokaler där det samtidigt bedrivs pågående verksamhet; såsom skolor och sjukhus vid exempelvis stam- och fönsterbyten.
Att arbeta där en verksamhet ska fortlöpa så ostört som möjligt sätter helt andra krav på medarbetarna än i många andra byggprojekt. Medarbetarna hos Peab byggservice jobbar i någon annans hem när denna person oftast är kvar i hemmet. Därför rekryterar Peab byggservice endast ansvarstagande och serviceinriktade yrkesarbetare – eftersom de träffar kunderna hela tiden. Det är också därför som personalen är den viktigaste resursen, vilket i sin tur är anledningen till att Peab tillsammans med Poolia tagit fram en helt ny rekryteringsmetod.
Hur ska vi locka folk?
Det är svårt att rekrytera personal i byggbranschen överlag och ännu svårare när det inte är extraordinära projekt.
- Byggservice skiljer sig lite från andra projekt och är inte lika flashigt eller spännande som att vara med och bygga exempelvis Friends Arena eller Mall of Scandinavia, så vi ställde oss frågan hur vi ska kunna locka kompetent och duktig personal, förklarar Anna Prahl. Hon arbetar som personalchef på Peab byggservice och ansvarar för allt HR-arbete på företaget. Anna Prahl har arbetat på Peab sedan 2003 och är sedan 2014 en av 800 anställda på Peab Byggservice.
- Vi insåg att vi var i en omvandlingsprocess. Vi hade ett annat affärstänk inom verksamheten som ställde nya krav för att kunna ta steget in i framtiden. Vi behövde människor med mycket erfarenhet och kunskap och den stora frågan var vi skulle hitta dessa personer och vad vi kunde erbjuda, säger Anna Prahl.
Och vad kunde Peab erbjuda? Personalen trivs, är positiva och engagerade och det är en god stämning - arbetskamraterna gör att man trivs. Man arbetar med moderna verktyg och arbetsmetoder och jobbar på ett utvecklande sätt. Utöver det erbjuder Peab bland annat en trygg anställning, bra försäkring och bra pensionslösningar.
- Om någon av våra medarbetare har en högre utbildning får hen användning av den på Peab byggservice. Alla är engagerade. Här jobbar vi tätare, alla har mer ansvar på sina axlar och alla är med och tar ett gemensamt ansvar. Frågan var bara hur vi skulle paketera detta.
En ny sorts rekrytering
Peab har jobbat mycket med Poolia vid rekryteringar och denna gång erbjöds ett helt nytt koncept för paketering av Peabs värderingar. Det skapades en webbsida där besökaren kunde ta del av personporträtt av några av medarbetarna, en detaljerad beskrivning av Peab och Peab byggservice samt annan relevant information.
- Tanken var en modern, intresseväckande och informativ webb-sida och detta lyckades vi med. I och med att den blev spännande är det enkelt att lotsa in besökare för mer information. Förhoppningen är även att den ska ge ett bestående intryck och med det kunna ge effekt i framtiden. Besökaren ska se sidan, få en känsla för Peab och sedan tänka på oss nästa gång de är intresserade av att byta jobb - det har blivit grunden för hela vårt rekryteringsarbete, förklarar Anna.
Peab byggservice använder sig av Poolia i vissa delar av rekryteringen men ibland sköter Poolia hela rekryteringen. Oftast använder sig Peab av Poolias tjänster när det behöver genomföras tester. Då får Anna Prahl sedan återkoppling på vilka kandidater som är mest intressanta.
Landningssidan och annonserna kompletterar varandra och skapar en ny sorts rekrytering. Många av besökarna kommer till webbplatsen genom Google då de bland annat sökt med ordet byggjobb. Anna Prahl förklarar att de kan se resultat av sökordsoptimeringen. Det går enkelt att se varifrån trafiken till webbsidan kommer och var på sidan besökaren sedan landar.
Mycket fokus har även legat på att mobilanpassa landningssidan då mycket att trafiken kommer från mobiltelefoner.
- Personligen tycker jag att landningssidan är bäst i mobil och Ipad. Då är den väldigt snygg, säger Anna Prahl.
Läs mer om Peab här.