När det är dags för att rekrytera är det många som bara tänker på att få in rätt kompetens, men inte på att få in rätt person som ska passa in på en specifik avdelning. För oavsett vilken kompetens, erfarenhet och kunskap personen besitter, så är det viktigare att hen passar in i din arbetsgrupp. I det här inlägget får du tipsen på hur du rekryterar till ett bra team.
Hur ser gruppen ut?
Börja med att se över din avdelning eller grupp idag. Vilka personligheter och beteenden finns, hur arbetar de tillsammans och vilka kunskapsluckor behöver du fylla? Utifrån det kan du skapa dig en bild av vilka behov som finns.
Involvera medarbetarna tidigt
Låt medarbetarna komma in i rekryteringsprocessen så tidigt som möjligt. Involvera dem i behovsanalysen och kom överens om vilken typ av person de skulle vilja arbeta med. Diskutera huruvida ni ska ersätta personen som slutade eller om ni ska komplettera med kunskaper eller egenskaper som ni behöver.
Låt gruppen träffa kandidaten
När du valt ut en, två eller tre slutkandidater kan det vara bra att låta dem få träffa alla på din avdelning eller i ditt team – över en lunch eller fika. Helst utan chefen. Då får kandidaten möjlighet att känna av sina potentiella kollegor, fråga saker som de inte vågat fråga om chefen hade varit med, samt en chans att utvärdera ytterligare. Teamet får dessutom tillfälle att bilda sig en uppfattning om kandidaten skulle passa in eller inte.
Second opinion
Om du verkligen vill säkerställa att kandidaten du valt är rätt för er avdelning, kan du be någon utifrån att träffa personen och komma med en “second opinion”. Ta hjälp av ett bemannings- eller rekryteringsföretag. Vill du veta mer om vad det innebär kan du läsa det här.
Grupptester
För att få en ännu bättre inblick i hur din avdelning arbetar och agerar i grupp så kan du göra grupptester innan du rekryterar en ny person. Då får du ett bättre insikt om vilken personlighet och drivkraft som du behöver ta in på din avdelning.
Vill du veta mer om hur du attraherar rätt personer? Ladda ner vår guide: