Ju mer du syns, desto enklare blir du hittad. Sociala medier har blivit ett ovärderligt verktyg i jakten på nästa drömjobb. Vi har tio enkla, men viktiga, tips för hur du skapar en stark LinkedIn-profil som får andra intresserade.
10 tips för att skapa en bra LinkedIn-profil:
- Vad är syftet med det du skriver?
- Hur kommer det att uppfattas av andra?
- Använd nyckelord, exempelvis om du vill jobba med HR så använd ordet ofta.
- Aktivera funktionen där du låter rekryterare veta att du är öppen för ett nytt jobb. Läs hur du aktiverar den här!
- Förklara vad det är du gör i sammanfattningen, men undvik svår terminologi och tillkrånglade titlar. Du kan ändå inte styra vad mottagaren läser in.
- Utgå alltid från att mottagaren inte förstår vad du säger. Det är svårt att få in känslor i den virtuella världen och många sätt att missförstå varandra. Ju tydligare du kan vara, desto bättre samtidigt som du är kort och koncis.
- Läs igenom – orkar du inte läsa till slutet så gör nog inte arbetsgivaren det heller.
- Skills är bra, men fyll bara i ett lagom antal kompetenser. En 28-åring med över 300 skills är inte rimligt och förr eller senare får man stå till svars.
- Grupper är bra, men återigen syftet är viktigast. Det är bättre med en grupp som verkligen matchar din profil än 20 spridda som du omöjligt kan hinna engagera dig i.
- Skilj inte på den digitala världen och den verkliga världen. Likheterna är fler än vad du tror.
Nu när du har fått ihop en komplett LinkedIn-profil är det viktigt att inte tro att den kommer arbeta för dig. Nej, det är viktigt att du lägger lite tid varje vecka – 5 min varje dag räcker. Läs hur du gör här!
Följ Poolia på Linkedin för fler tips! Du hittar oss här.