Att anlita en interim management-konsult går oftast både snabbt och är flexibelt, men det finns några saker du ska tänka på innan du börjar leta efter rätt person.
Fokusera på syftet med konsulten
Fundera först över vad ni vill använda interimschefen till. Behöver ni mest ”två händer” som håller ställningarna innan ni gjort er rekrytering färdig av den ordinarie personen? Eller ser ni att ni kan få ut något mer? Finns det eftersatta områden som man inte tagit tag i tidigare för att kompetensen inte riktigt funnits? Behövs branschkunskap eller kan det tillföra något med annan branschkunskap?
Gör helt enkelt en utvärdering om det behövs en annan kravprofil till den interima lösningen än till den ordinarie.
Lita på din leverantör av Interim Management lösningar
Det är lätt att tro att det är ”the more, the marrier” som är framgången. Så inte i dessa affärer! Väljer du att gå med flera leverantörer samtidigt i tron att du skall få en snabbare lösning, får du oftast en mindre kvalitetssäkrad lösning. Leverantörerna:
- Blir osäkra på om de får affären, men måste lägga ned arbete utan att veta att de får betalt för sitt arbete
- Vill vara snabba så att de hinner före de andra leverantörerna
- Kanske kontaktar samma interima chefer som de andra leverantörerna, vilket gör det svårt för alla parter
I slutet på 90-talet, när rekryteringsmarknaden släpptes fri, var detta väldigt vanligt när det gällde rekryteringsbranschen. D v s att man som leverantör inte hade ensamrätt om uppdragen. Interim Management-marknaden är rätt ny i dagsläget och vi behöver styra upp den så att vi inte bara blir en bransch som ”skickar CV:n” till våra kunder. Vi skall leverera med kvalitet.
Ta hjälp av interimleverantören
Det är som sagt viktigt att kravprofilen blir rätt, så ta hjälp av din leverantör under behovsanalysen och målsättningen. Leverantören kommer guida dig till rätt lösning så att ni får den interima chefen som är rätt för er i den fas och det läge ni befinner er i.
Försök att förbereda organisationen
När ett företag är i behov av en interim management lösning så går det ofta snabbt. Det innebär att interimschefen är van vid att det kan vara lite rörigt när hen kommer till arbetsplatsen. Men om ni har tid så är det mycket positivt att förbereda dator, telefon, program och verktyg som konsulten behöver ha för att göra ett så bra jobb som möjligt. Det kommer positivt överraska konsulten och göra att kan sättas i arbete så fort som möjligt.
Vill du veta mer om hur du ska välja interim leverantör eller hur processen ser ut rent praktiskt? Ladda ner guiden nedan!