Att söka jobb är ett jobb i sig – och att bygga en karriär är lite som att bygga ett hus. Har du en plan är sannolikheten större att du gör rätt val. En förutsättning för att hitta rätt jobb ligger i förarbetet. Men det handlar i första hand inte om att analysera företagen du kan vara intresserad av, utan personen som är viktigast för hela din karriär: Du själv.
1. Utmana dig själv om dina mål
Ladda upp med en fika och ett frågebatteri. Ställ dig själv mot väggen och ta reda på vilken roll du trivs med, vilka ambitioner du har och hur arbetet passar ihop med ditt livspussel.
Andra viktiga frågeställningar:
- Vilken typ av chef fungerar du bäst ihop med?
- Vilka kollegor trivs du med?
- Vilken företagskultur krävs för att du ska trivas?
- Vilken personalpolitik krävs för att du ska trivas?
När du ställt frågorna bör du vikta värdet av frågorna och se till de som är viktigast för just dig. Allt varierar från person till person. Ha dina kriterier klara för dig och vägen till det rätta jobbet blir klarare.
2. Matcha dina kriterier med företagen
När du har avhandlat ditt utvecklingssamtal med dig själv gäller det att hitta en möjlighet som matchar dina kriterier. Undersök om intressanta företag matchar dina krav – och om de har fler fördelar.
Använd alla tillgängliga kanaler för att få reda på mer information. Googla, läs på forum och i sociala medier. Har du någon kontakt på företaget? Eller någon som har jobbat där tidigare? Ställ frågor kring kultur, personalpolitik eller andra frågor som väger tungt i allmänhet och för dig i synnerhet.
Odla kontakter och identifiera nätverk som ger dig en inblick i intressanta företag. Detta kan vara till din fördel även när du senare söker jobb på företaget. Välj bort de bolag som inte matchar dina behov. Lägg tid på de jobb som är värda att läggas tid på. Om du vill nå ett mål måste du höja blicken och rikta dina ögon mot destinationen för att kunna ta dig dit.
Finns det en aktuell annons ute från ett företag som du är intresserad av? Läs den, men läs också vad som andas mellan raderna. Vad kan du hitta där? Har du vad som krävs? Har jobbet vad du kräver? Insikt i svagheter och styrkor och konsten att vikta dem är jobbsökarens bästa kompass för att hitta rätt. Har du gjort ett personlighetstest i en tidigare rekryteringsprocess? Använd gärna den lärdom du fick om dig själv då.
4. Ärlighet varar längst
Det finns ett ordspråk som är särskilt aktuellt inom rekryteringsvärlden: ”Ärlighet varar längst.” Och det gäller både mot dig själv och mot din potentiella arbetsgivare. Var tydlig i hela rekryteringsprocessen. Det vinner du på! Från ansökan och intervju tills då anställningen rullar igång och du är på banan.
När du väl kommer till intervju, försök få så mycket information som möjligt för att kunna ta ställning till om företaget är en bra matchning för just dig. Tänk på att det handlar om en införsäljningsfas från bådas håll. Försök att se vad som döljer sig bakom fasaden och mellan raderna.
När du väl påbörjat din nya anställning, sätt mål på din nya roll och förankra dem med din nya chef så att ni strävar åt samma håll. Och ha tålamod, allt faller inte på plats dag ett.
Är din LinkedIn-profil uppdaterad? Om inte, så här gör du! Om du vill lära dig mer om LinkedIn så kan du även läsa vår populära guide.
Lycka till!