Så kan du som mellanchef skapa bättre stämning!

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Så kan du som mellanchef skapa bättre stämning!</span>

Mellanchef, linjechef, avdelningschef eller gruppchef – kärt barn har många namn. Oavsett vad de kallar dig på ert företag har du en central roll mellan den högsta chefen och dina medarbetare. Med andra ord är du medarbetarnas närmaste chef. Ett viktigt uppdrag där du bland annat ansvarar för utvecklingssamtal och rekryteringar samt informerar om något händer inom organisationen. Det är dessutom ditt ansvar att se till så medarbetarna gör sitt jobb. Du ska se till att medarbetarna trivs, utvecklas och gör ett bra jobb. Och såklart skapa en bättre stämning! Så här gör du.

Lyssna och se dina medarbetare

Att bli sedd och hörd är två viktiga saker för dina medarbetare. Två enkla saker för dig som chef. Se varje individ och ge var och en vad den behöver för att lyckas i sin roll. Positiv feedback i det dagliga arbetet eller ett litet beröm angående förra veckans presentation, kan göra en medarbetares dag. Personen får inte bara ett större förtroende för dig som mellanchef, utan även ett bättre självförtroende som i sin tur gör att man känner sig betydelsefull på företaget. Vilket nästan alltid resulterar i att medarbetaren presterar bättre.

Tydlig kommunikation

Ibland kan nästan för mycket information vara bättre än för lite. Som chef är det viktigt att kommunicera med dina medarbetare. Både när det gäller information som handlar om företaget i stort men också gällande mindre saker. Var öppen och inkludera dina medarbetare! 

Ge konstruktiv feedback och var tydlig. Försök inte linda in saker och ting, de flesta uppskattar ärlighet. Var extra tydlig när det gäller målsättning, framför allt när du får de satta målen uppifrån.

Chefen är orsaken till att de bästa medarbetarna slutar  Vi listar 14 anledningar till varför. Ladda ner guiden härÖverraska

Det enklaste sättet att höja stämningen på arbetsplatsen är att överraska medarbetare genom att bjuda på en fika, lunch eller after work. En sak som chefer överlag gör alldeles för sällan men som funkar varje gång.

Balansen mellan chef och medarbetare

Som mellanchef vill man oftast vara en i gänget samtidigt som man måste agera som deras chef. Det är en hårfin balans där det ofta lutar mer åt det ena eller andra hållet. Den bästa ledaren har den rätta balansen där medarbetarna kan anförtro sig men också känna respekt.

Med dessa tips kan du få den där härliga stämningen och möjligheten att arbeta med medarbetare som presterar, trivs och är glada. Fantastiska medarbetare helt enkelt!