Bra chefer lockar supertalanger

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Bra chefer lockar supertalanger</span>

När kampen om rätt kompetens hårdnar i samma takt som nya arbetssätt etableras är det viktigare än någonsin för företag att uppfattas som en attraktiv arbetsgivare. Lätt som en plätt eller?

Någonting vi ser som en växande trend är att arbetssökande börjar be om referenser på sin blivande chef. Det finns en ny medvetenhet om hur din egen karriär påverkas av de chefer du kommer att arbeta med. Förmåner i all ära, men det som har störst påverkan på medarbetarens arbetsdag och utvecklingsmöjligheter är den närmsta chefen. För många unga är det fullt naturligt att välja bort en chef som inte gynnar deras karriär, där referenserna inte ger sitt stöd eller att personkemin helt enkelt inte stämmer.

 
Bra chefer - viktigast för kandidater

I våra årliga temperaturmätningar, rankas bra chefer som en av de viktigaste frågorna för arbetstagare. Även företagen själva anser att bra chefer är ett viktigt argument för att locka till sig blivande medarbetare. Men hur marknadsför man sina chefer?

Ett fåtal företag har chefer med så gott rykte att folk självmant söker sig till dem arbetsplatserna. De flesta företag måste jobba på sin presentation. Här kommer några konkreta tips på hur chefer kan lyfta företagets varumärke.

  • Se till att presentera era chefer i era kanaler, exempelvis er webbplats eller på LinkedIn. Lägg in bild, kontaktuppgifter och en beskrivning. Det ger ett stort mervärde för en arbetssökande att kunna bekanta sig i förväg med sin blivande chef.

  • Använd alla tillgängliga kanaler och sociala medier för att synliggöra cheferna. Låt de komma till tals i ledarskapsfrågor, lyft fram goda exempel och ge de ett ansikte utåt.

  • Film! Om en bild säger mer än tusen ord så är film enastående. Det ger er en unik chans att lyfta fram era chefer på ett personligt och nära sätt. Filmsnuttarna kan bygga på så enkla saker som ”De här fem sakerna söker jag hos en arbetstagare” eller ”Så här ser jag på min roll som din chef”.

  • Skapa en samlingsplats på er webbplats, ett slags visual office, där ni kan ge en översikt av vad ni erbjuder som arbetsgivare. Där kan ni visa upp medarbetare, och chefer, förmedla värderingar och arbetssätt samt ge en så sann bild som möjligt av hur det skulle vara att jobba på företaget.

Kompetensindikatorn 2024

Är du nyfiken på de allra senaste trenderna och resultaten kring framtidens rekrytering som presenteras i Kompetensindikatorn från 2024? Kontakta oss så kommer vi gärna till dig och berättar mer!

Så blir du en drömchef!  Den viktigaste pusselbiten för en fungerande verksamhet Ladda ner guiden här