En felrekrytering är inte bara kostsam, en belastning för medarbetarna och något som sinkar er verksamhet. Det kan dessutom vara rejält skadligt för ert varumärke. I det här blogginlägget berättar vi hur.
Uppfattningen om ert varumärke påverkas av vad era kunder och potentiella kunder (eller partners) vet eller säger om er. Det påverkas dessutom av hur bra ni är på att informera, hålla i överlämningar och hur proffsigt ni agerar vid en eventuell motgång.
Bekanta ansikten eller nya varje gång?
Hur skulle du känna om du var tvungen att gå till en ny tandläkare varje gång du gick på kontroll? En tandläkare som du inte har hunnit lära känna, som inte är extra insatt i just din tandhälsa och som ändå inte kommer att behandla dig nästa gång du är där? Precis så känner era kunder och samarbetspartners när ni ständigt byter ut er personal. Ibland kan du såklart behöva en konsult under en tillfällig period – någon som är expert på ett unikt område eller som ska utföra ett alldeles särskilt projekt tillsammans med en kund. Då är en konsult oumbärlig för att lyckas, hjälpa kunden på bästa sätt och effektivisera resultaten. Men i den ordinarie verksamheten och bland de fasta medarbetarna är det viktigt att hela tiden ha ett samlat ansikte utåt.
Bristande återkoppling
En ny medarbetare som ni låter fronta ut mot kunder eller partners, som sedan plötsligt försvinner utan förvarning skadar samarbetet och resultatet. Kanske har personen redan involverats och blivit en nyckelperson i projektet, vilket gör att förlusten blir rejält kännbar för er partner? Många gånger blir dessutom kommunikation lidande – där trådar tappas och projektet saktas ner.
Problem i projektet
Ibland kan det vara just ett misskött projekt som blir anledningen till att ni tvingas säga upp personen. Kanske levde hen inte upp till förväntningarna, eller så har personen gjort stora misstag eller annat som inte går att förbise i projektet. Det här är egentligen det som kan innebära den allra största risken för ert varumärke – troligtvis kommer kundens upplevelse att färgas av händelsen, vilket i sin tur kan påverka vad de säger till sina kontakter.
Känner du igen dig? Har felrekryteringar påverkat er relation till era kunder eller partners och hur mycket funderar ni över den här aspekten när ni rekryterar?
Läs mer om hur ni kan undvika ödesdigra felrekryteringar i vår kostnadsfria guide!