Så upphandlar du rätt personalstyrka

upphandla-personalstyrka-073442-edited.jpeg

Det kan vara svårt att fastställa hur personalomsättningen och personalbehovet kommer att se ut framåt. Vid en upphandling av personaltjänster är det dock viktigt att göra en ordentlig behovsanalys och också titta närmare på tidigare inköpsbehov.

Här har vi samlat tre frågor som hjälper dig att hitta rätt i ditt beslut!

 

Hur har inköpsbehovet sett ut?

Börja med att göra en sammanställning av den senaste tvåårsperiodens inköpsbehov av bemanningstjänster. På så vis kommer du att se när behovet har varit som störst, både sett till tid på året, men även kopplat till viktiga händelser i er verksamhet. 

Hur många konsulttimmar har köpts?

Den andra frågan du bör ställa dig är hur många konsulttimmar som har köpts in eller avropats under den senaste tvåårsperioden. Med konsultimmar avses alltså de timmar som har köpts in i syfte att utgöra en resursförstärkning i ett särskilt projekt. 

Vilka tjänstekategorier har krävt mest timmar?

Inom vilka tjänstekategorier och befattningar har det köpts in flest timmar? Skiljer det sig mellan kompetensnivåer och avdelningar? Har det varierat över året kopplat till er verksamhet eller har behovet varit extra starkt på en viss avdelning?

 

Genom att besvara dessa tre frågor och kartlägga statistiken för den senaste tvåårsperioden får ni en indikation kring hur ert framtida inköpsbehov troligtvis kommer att se ut.

 

Få fler tips kring hur du utreder ert upphandlingsbehov i vår guide 11 steg till en lyckad upphandling av personaluthyrningstjänster.