Är du verksamhetschef, HR-ansvarig, enhetschef eller liknande i offentlig sektor är det oftast du som är beställare av rekryteringstjänster. Det är du som ser behoven och formulerar behov och önskemål till upphandlaren som ska upphandla avtalet. I det här inlägget går vi igenom varför du kan vara skälet till att era avtal inte fungerar.
Du gör inte en behovsanalys
Om du inte gör en grundlig förstudie och behovsanalys riskerar du att misslyckas formulera de behov som din verksamhet har. Dumpa inte allt i händerna på en upphandlare som inte har samma möjlighet eller tid att hitta denna information, vilket kan resultera i ett sämre fungerande avtal.
Du förklarar inte tjänsternas betydelse för upphandlaren
Du har inte reglerat vad tjänsterna ska innehålla med hjälp av tydliga definitioner, krav och avgränsningar. Även detta försvårar för upphandlaren att kunna upphandla ett funktionellt avtal.
Du fokuserar för mycket på priset
I många upphandlingar får tjänstens pris större betydelse än kvaliteten. Leverantörens kapacitet och kompetens och det slutliga utförandet ställs därmed ofta åt sidan. Billigt blir ofta dyrt i längden så tänk kvalitet före pris.
Du tar inte hjälp av gamla leverantörer
Leverantörer som ni har använt er av tidigare kan vara en perfekt referens för information om avtalet och samarbetet har fungerat mellan er. De har oftast ett utifrån-perspektiv och kan komma med bra tips och råd.
Gör du dessa fyra saker innan ni ska upphandla så kommer du att underlätta för upphandlaren att kunna definiera de strategiska behoven, som påverkar hela verksamhetens möjlighet att använda avtalet när detta är klart.