En begränsad period. Ett avancerat uppdrag. Och en verksamhet som behöver fortsätta fungera som vanligt, utan att ordinarie arbetsuppgifter påverkas. Låter det som en omöjlighet? Inte alls! En interimslösning innebär en expert på plats som kan bidra med sin kompetens så länge behovet kvarstår.
Specifikt uppdrag kräver specifik kompetens
En interimslösning är bra då verksamheten ska genomföra något som inte kan skötas av ordinarie medarbetare, eller om det berör kompetenser som inte finns inom organisationen. Ofta innefattar dessa tillfällen förändringsprocesser av olika slag. En konsult inom ekonomi kan exempelvis hjälpa till med implementeringen av ett nytt affärssystem eller om ditt företag ska börsnoteras. Men även inför mer arbetsintensiva perioder, exempelvis bokslutet, kan det också finnas behov av extern hjälp.
Här kan du läsa mer om hur en interimslösning kan vara till hjälp vid tillfälliga kompetensbehov.
Den optimala lösningen för resten av verksamheten
Genom att anställa en konsult under en temporär period får du hjälp av en kvalificerad specialist, vilket även minskar belastningen i den övriga organisationen. Att försöka fördela arbetsuppgifter som ingen utfört tidigare kan både vara ineffektivt för verksamheten och eventuellt resultera i att dina medarbetare blir utarbetade.
Välmående medarbetare med rätt typ av arbetsuppgifter mår bra och presterar bra. I den här guiden avslöjar vi fem anledningar till att din personal på ekonomiavdelningen faktiskt vill jobba kvar.
Fördelen med att ta in en interimslösning för att driva igenom en förändringsprocess är också att lösningen är just tillfällig. Detta gör att du inte behöver lägga tid och energi på att genomföra en utförlig rekrytering och anställa någon som kanske bara är nödvändig för det specifika projektet, men sedan kan bli överflödig för verksamheten.
Vill du veta mer om hur en interimslösning skulle kunna hjälpa din verksamhet? Fyll i dina uppgifter här så kontaktar vi dig!